Dnes je 23. júla 2018, meniny má a zajtra

Petr Kotvald – Gejzír

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 04.01.2012

V roku 1990 vydal Petr Kotvald vo vydavateľstve Supraphon svoj druhý sólový album. Gejzír sa tak stal nástupcom jeho vtedy dva roky starého sólového debutu Přísně soukromá sci-fi.
Petr Kotvald – Gejzír

V roku 1990 vydal Petr Kotvald vo vydavateľstve Supraphon svoj druhý sólový album. Gejzír sa tak stal nástupcom jeho vtedy dva roky starého sólového debutu Přísně soukromá sci-fi. Album priniesol jedenásť v prevažnej miere tanečných noviniek, z ktorých sa úspešne uchytila viac, než polovica piesní. Album však priniesol aj spevákov najúspešnejší song Milujem se čím dál víc.

Pojď mě líbat, jsem grogy z tvé zprávy poslední, pojď mě křísit, já omdlívám, spustil Petr Kotvald v refréne úvodnej skladby svojho druhého sólového albumu a chytľavý slogan sa v tom čase veľmi rýchlo uchytil medzi publikom, ktoré sa našlo v modernom tanečnom pope, ktorý spevák v tandeme Parma – Cmíral produkoval. To však bol iba začiatok, ktorý predchádzal doslova silnej emočnej vlne, ktorú so sebou priniesol singel Milujem se čím dál víc. Na svoju dobu dokonale vyprodukovaná pomalá pesnička, s citlivým textom a emočným prejavom doslova prevalcovala hitparády, spevákovi otvorila cestu do televíznych hitparád a zábavných programov, kde sa dovtedy predieral iba veľmi ťažko a po dvoch desaťročiach možno povedať, že album Gejzír v podobe tejto piesne priniesol Kotvaldovi neprekonateľný hit jeho sólovej speváckej kariéry.

Gejzír tak aj vďaka spomínanej skladbe predznamenal dva fenomény, ktorých sa spevák napokon držal aj na niekoľkých ďalších svojich albumoch. Okrem tanečných piesní na album vždy zaradil minimálne jednu veľmi silnú pomalú skladbu a od klasicky komerčných melódií si udržal odstup svojským spôsobom, keď na každý svoj album zaradil jednu nekomerčnú, ba priam umeleckú prevzatú vec s českým textom. V tomto prípade skladba Stopy, v origináli Are Your Dreaming od Kate Bush.

Gejzír v priebehu jediného roku (potom ho nasledoval album Hyde Park) priniesol niekoľko silných skladieb. Medzi najväčšie hity sa okrem balady Milujem se čím dál víc radia aj tanečné skladby Satelit, Gejzír, Kdekdo je dál, či song Než padne výstřel. Album však v podobe pesničky Chameleón priniesol aj jednu z najprogresívnejších a najmodernejších skladieb vtedajšej doby. Vďaka aranžmánom sa na jedinom mieste miesia zvuky programovateľných bicích, elektrických klávesov a oboje potlačené surovým zvukom živej elektrickej gitary, čo vo svojej dobe priniesol hit svetových parametrov. Faktom vďaka tomu a tiež vďaka skvelým autorským nápadom Jindřicha Parmu a jeho a spevákovej obľube v londýnskej tanečnej scéne ostáva, že aj po viac než dvoch desaťročiach možno Gejzír označiť za fenomén, nielen svojej doby. Tá platňa totiž znie moderne a dobre aj v roku 2011, keď si ju môžete kúpiť v digitálnej podobe.

Ako si kúpiť Gejzír:

Legendárny album nevyšiel ako CD, ale vydavateľstvo Supraphon ho (spolu s 2 500 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Na rozdiel od iných obchodov s hudbou (hudbu, ktorú si kúpite u mobilného operátora si nemôžete nahrať na CD, v medzinárodnom koncerne sú zas medzinárodné ceny a keď si porovnáte ceny albumov, ktoré sú dostupné na supraphonline.cz a iných obchodoch, zistíte, že Supraphon ich často ponúka aj za polovičné ceny) získate v Supraphone takmer kompletný album, vrátane pôvodného obalu. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. K stiahnutiu v tomto formáte dostávate skladby vo formáte mp3 automaticky k tomu.

Otestovali sme supraphonline.cz a z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že ide o veľmi jednoduché, zrozumiteľné a rýchle sťahovanie s množstvom spôsobov platenia, od prevodu v banke, až po platbu platobnou kartou, čo uľahčuje sťahovanie zahraničných kupujúcim.

Stiahnuté skladby si môžete napáliť na CD a pre zberateľov je tu tak možnosť vytvoriť si archív v CD kvalite a s titulmi, ktoré bežne nie sú na trhu. K dispozícii je aj titulná strana pôvodného obalu. Tu, ak by to bolo technicky možné a nenáročné by som odporúčal vytvoriť formát obojstranný a rovno formát aj s bočným popisom na CD, teda komplet obal, ktorý by sa dal vložiť do obalu plastového a prípadne aj CD formát obalu, na potlačenie samotného CD a priniesol by tak kupujúcemu totálny komfort, hoci aj za mierne zvýšenú cenu. V dnešnej dobe, keď je tlač na CD normálna aj v domácnostiach, by to bolo fantastické. Ja, ako zberateľ by som to naozaj veľmi ocenil.

Tento titul kúpiš výlučne v digitálnej podobe na www.supraphonline.cz

Vydavateľstvo: Supraphon (sprístupnené v roku 2011)
Linky: PETR KOTVALD