Dnes je 23. februára 2019, meniny má a zajtra

Peter Nagy – Šachy robia človeka (online album)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 28.08.2013

Šťastný album – vzhľadom k tomu, že mal poradové číslo sedem a svojim spôsobom album prelomový, keďže vyšiel na prelome mimoriadne dôležitých spoločenských zmien.

Šťastný album – vzhľadom k tomu, že mal poradové číslo sedem a svojim spôsobom album prelomový, keďže vyšiel na prelome mimoriadne dôležitých spoločenských zmien. Okrem iného to znamenalo poslednú radovú nahrávku Petra Nagya pod značkou Opus a v neposlednom rade i príchod dobovej hymny, z ktorej sa stal legendárny hit. Šachy robia človeka sú však Nagyovou nahrávkou, z ktorej srší nadhľad, optimizmus, nadčasovosť a svojim spôsobom najvýraznejší slovenský letný hit vôbec...

Poďme si to rozobrať na drobné. Prečo som opäť siahol po albume Petra Nagya? Pretože je to jeden z jeho posledných albumov, ktorý ešte regulárne nevyšiel v redícii na CD a ak niekedy na CD vyšiel, tak v čase, keď bolo na Slovensku prvých 7 CD prehrávačov. Oveľa väčším dôvodom však pre mňa bol fakt, že práve tento album prináša z môjho pohľadu najzásadnejší, najlegendárnejší a najznámejší slovenský letný hit vôbec. No a keďže sme sa počas celého leta svojim spôsobom sporadicky venovali letným hitom, bol by hriechom, nespomenúť tento...
Peter Nagy - Lenivý august

Myslím, že keď táto nahrávka vznikala, nikto z hudobných producentov neuvažoval smerom k letnému hitu (ale možno sa mýlim). Ten pojem sa u nás udomácnil až po zmene režimu a v prevažnej miere v spojení so zahraničnými umelcami. Tí naši sa o niekedy vskutku svojské letné hity pokúšajú i ba odnedávna. Myslím si preto, že Peter Nagy urobil svoj letný hit náhodou a vzhľadom na špecifický text na v rádiách objavoval práve počas letných mesiacov. Samozrejme, reč je o skladbe Lenivý august, ktorá – na rozdiel od väčšiny iných letných hitov – znie z rádií dodnes. No a keď máme letný hit, prečo by sme sa nepozreli hneď na celý album, zvlášť, keď je tak výborný.

Spomínam si na jednu úsmevnú príhodu o tom, ako môj „drahý papá“ išiel na služobnú cestu do hlavného mesta a mojim jediným želaním bolo aby odskočil do obchodu Opusu, ktorý bol doslova pár krokov od miesta jeho vtedajšej schôdze (dnes sa tomu hovorí rokovanie) a ak už bude, priniesol mi album Šachy robia človeka. Vtedy som dostal výchovnú lekciu o tom, že určite to budú „Šaty“ a Nagyova slovná hračka samozrejme s odkazom na jeho vybrúsený text mu nešla do hlavy.

Podstatné však je, že tú platňu nakoniec priniesol a mňa už vtedy fascinovalo na nej mnoho vecí. Megalomanský bubnový nástup, ktorý som dovtedy nepoznal, ktorý sa postupne mení do klasického songu. Tým bola skladba Medzi nebom a zemou, v ktorom Nagy spieva: „Ležím si v sieti pod stromom broskýň“ a v podstate už tou úvodnou skladbou poukázal na to, že ten album bude možné časom označiť za odľahčený album s veľkým nadhľadom.
Peter Nagy - Šachy robia človeka

Medzi poslucháčmi sa veľmi rýchlo uchytila titulná skladba Šachy robia človeka, spomínaný Lenivý august, obrovským hitom boli Korálky od Natálky, ale jednoznačne najsilnejším songom sa stala skladba Aj tak sme stále frajeri. Peter už mnohokrát spomínal na to, ako ani len netušil, že v podstate píše hymnu, keď túto pieseň skladal. Song, ktorý je dodnes žiadaný a častokrát vyhľadávaný pri špecifických príležitostiach.

Šachy robia človeka však ani náhodou nie sú iba klasickým popovým albumom. Spevák aj na tejto nahrávke predstavil svoje pesničkárske umenie, talent, vďaka ktorému sa na jeho albumoch objavovali nádherné lyrické skladby, častokrát odohrané iba na akustickej gitare a s mimoriadne výraznými textami. Na tomto albume možno jednoznačne hovoriť o pesničkách Bufet Viola, či záverečnej Dočiahni ma. Špecifické novátorské prvky možno pozorovať v skladbách Štvanci za krásou a Komu patrím.
Peter Nagy - Korálky od Natálky

Je neuveriteľné, že tento album má pomaly štvrťstoročie a ešte viac prekvapuje, že keď som si pustil na prelome letných mesiacov, zistil som, že nič nestratil zo svojej aktuálnosti, že i jeho zvuk znie tak, akoby ho Nagy nahral asi aj v súčasnosti. Ucelený komplet, nahrávka, ktorá aj po tak dlhom čase potvrdzuje Nagyovu jedinečnosť a talent.

Katalóg Opusu na supraphonline.cz:

Najzásadnejšie tituly vydavateľstva Opus už aj v digitálnom obchode supraphonline.cz. Okrem titulov, ktoré dnes zoženiete bežne na CD nosičoch sú v ponuke aj tituly, ktoré na CD doteraz nikdy nevyšli. Nájdete tu zásadné albumy, alebo kompletné diskografie Mariky Gombitovej, Mekyho Žbirku, Beáty Dubasovej, skupiny Modus, Paliho Hammela, Fermáty a mnohých ďalších, k dispozícii je však aj hovorené slovo, ľudová hudba, či klasické rozprávky. Okrem radových albumov sa objavujú aj špecifické výbery. Na mnohé tituly zatiaľ rad neprišiel, v ponuke zatiaľ nie je napríklad ani jeden z radových albumov Roba Grigorov a tam by mal Opus naozaj čo ponúknuť.

Album Šachy robia človeka si môžete zabezpečiť v digitálne forme, keďže ju vydavateľstvo Opus sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. Novinkou je zadná strana obalu a booklet, ktoré si kupujúci sťahuje rovno so zakúpeným albumom. Ďalšou novinkou je, že ukážku každej skladby na supraphonline.cz si môžete vypočuť 2x po pol minúte. Po zakúpení albumu si ho môžete sťahovať bez obmedzenia počtu stiahnutí.

01. Medzi nebom a zemou
02. Šachy robia človeka
03. Keď si chorá