Dnes je 20. augusta 2019, meniny má a zajtra

Pavel Vítek – Má svůj den

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 24.10.2012

Koncom septembra roku 2012 jubilujúci spevák Pavel Vítek sa opäť priblížil k svojim fanúšikom. Vydavateľstvo Supraphon vydalo online jubilejnú kompiláciu s jeho hitmi.
Pavel Vítek – Má svůj den

Koncom septembra roku 2012 jubilujúci spevák Pavel Vítek sa opäť priblížil k svojim fanúšikom. Vydavateľstvo Supraphon vydalo online jubilejnú kompiláciu s jeho hitmi. Olomoucký rodák a absolvent herectva na pražskej AMU je v tom najlepšom slova zmysle univerzálnym umelcom. Divadelné začiatky ho spojili s muzikálom Pop Festival - a práve muzikálová scéna, vyžadujúca pódiovú všestrannosť spevácku, hereckú aj pohybovú, je jeho vskutku silnou stránkou. V prvom veľkom angažmán v kapele GBS sa stretol s Yvettou Blanarovičovou - a duety so skvelými dámami najrôznejších hudobných štýlov patria do jeho repertoáru dodnes.

Tento výber akcentuje Vítkov prvý sólový album Má svůj den z roku 1987, početné pridané piesne potom ponúkajú jeho profesionálny kumšt v plnej šírke. Hity Má svůj den, Víš, jak se mi líbíš alebo Hlaď mě a líbej patria medzi trvalo obľúbené songy. Muzikály Miss Saigon, Bedári, Noc na Karlštejne, Starci na chmelu, Pomáda, Muž z La Mancha alebo Fantóm opery poskytli mimoriadne silné melódie. Kolegyne Eva Urbanová, Leona Machálková a Yvetta Blanarovičová veľmi užitočne spojili svoje hlasy s jeho. Celkom 26 pesničiek je blahoželaním aj poďakovaním spevákovi, ktorého prítomnosť na poli českej populárnej hudby i verejného života je sympaticky neprehliadnuteľná.

Spomínam si na jeden rozhovor s Pavlom Vítkom. Bolo to krátko po vydaní jeho debutovej platne. Veľmi sympaticky a s nadhľadom v ňom opisoval, ako bol v predajni s platňami, v ktorej si práve v tej chvíli nejaká jeho mladá fanúšička vydupala od maminky, aby jej kúpila práve jeho album. Nenápadne sa vytratil vraj preto, lebo maminka s tým nápadom nebola príliš nadšená a tak sa nechcel dostať do prípadnej konfrontácie s ňou.

S odstupom času si dovolím tvrdiť, že keď si dcéra doma album pustila, bola nadšená z toho, že počúva Vítka, maminka však bola nadšená viac z celkového konceptu platne. Vítkov debut bol totiž v roku 1987 absolútne dospelou nahrávkou, ktorá nebola ani tak určená jeho komerčne založeným fanúšičkám, ale skôr poslucháčovi, ktorý v muzike hľadá zmysel i umenie.
Pavel Vítek - Víš jak se mi líbíš

Priznávam, že v tom čase, keď som mal 14 rokov, bol som mierne sklamaný, že pár chytľavých hitov je doslova prevalcovaných dosť ťažkými skladbami, pre ktoré som v tom veku nemal pochopiteľne pochopenie. K albumu som sa vrátil zhruba po piatich rokoch, náhodou a obrátil som ho na gramofóne niekoľkokrát za sebou. Presne vtedy som objavil jeho čaro a silu a konečne som začal obdivovať Vítkovu odvahu. Vydať totiž tak umelecký album v čase, keď u nás dominoval soc-pop, to bola iná káva.

Po rokoch som vypustil tie komerčné hity a nechal som sa unášať tou tzv. vatou, ktorá však v tomto prípade má neuveriteľnú nadčasovú hodnotu. Navyše spojenie s Yvettou Blanarovičovou, ktoré v tom čase bolo dosť silné, prinieslo týmto pesničkám neuveriteľnú silu. Veľmi sa napokon teším z toho, že ten album je opäť dostupný aspoň v digitálnej podobe.
Pavel Vítek & Yvetta Blanarovičová - Pop-music spray

Po tejto nahrávke vydal Vítek ešte niekoľko ďalších albumov, jeho meno sa spájalo s väčšinou muzikálov uvádzaných na českých divadelných doskách a preto je celkom zrejmé, že jubilejná kompilácia je dosť obšírne doplnená práve o muzikálové melódie. Hoci priznávam, že mne ich zaradenie na túto kompiláciu príliš nereže, pretože Vítkove pôsobenie v tejto oblasti je tak obšírne, že by si zaslúžilo samostatnú kompiláciu. Ale na druhej strane, keďže vydanie ďalšej kompilácie nie je v blízkej dobe plánované, je fajn, že sa tie skladby objavili už teraz.

Záver albumu patrí dvom silno tanečným melódiám, pričom práve záverečná Salve Regina je veľmi príjemným prekvapením a ukážkou rozmanitosti Vítkovkou repertoáru a potvrdením toho, aký je to všestranný umelec a dokáže s veľkou istotou plávať vo vodách viacerých žánrov.

Jediné, čo ma v tomto prípade mrzí je fakt, že sa na kompiláciu nedostal hádam Vítkov najväčší hit Mám rád vůni tvý kůže. Tak snáď niekedy nabudúce. Inak však veľmi príjemne strávená hodina a pol.

Album Pavla Vítka vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 3 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Na rozdiel od iných obchodov s hudbou získate v Supraphone kompletný album, vrátane pôvodného obalu. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. K stiahnutiu v tomto formáte dostávate skladby vo formáte mp3 automaticky k tomu.

Digitálny obchod neustále zväčšuje nielen svoju ponuku, ale aj komfort pre nakupujúcich. Horúcou novinkou je zadná strana obalu a booklet, ktoré si kupujúci sťahuje rovno so zakúpeným albumom. Súčasťou balíku je aj pôvodný obal, takže majiteľ zakúpeného albumu si môže teraz zo zaplateného materiálu vytvoriť klasické CD a založiť si ho do zbierky. Nejde síce o pôvodné zadné strany obalov albumov, ale zberatelia sa nepochybne potešia aj tejto možnosti. Navyše, ak takýto bonus nijako nezvýšil cenu ponúkaných albumov.

Ďalšou novinkou je, že ukážku každej skladby na supraphonline.cz si môžete vypočuť 2x po pol minúte. Zatiaľ, čo doteraz každá ukážka štartovala začiatkom skladby, teraz je k dispozícii aj druhá ukážka z centrálnej časti piesne.

01. Najít svůj svět
02. Má svůj den
03. Víš, jak se mi líbiš