Dnes je 19. januára 2020, meniny má a zajtra

Opus 100 - Miroslav Dudík & Collegium Musicum/Marián Varga

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 10.03.2014

Edícia Opus 100, ktorá postupne predstavuje sto základných (dvoj)albumov a interpretov, prichádza s ďalšími titulmi...

Miroslav Dudík (Opus 100 / 59)

Primášova pieseň
Priezvisko Dudík je v oblasti slovenského folklóru synonymom najvyššej kvality. Zadefinoval ju Samko Dudík (1880-1967), legendárny myjavský primáš, ktorého symbolickú i reálnu štafetu prevzal jeho vnuk – Miroslav Dudík. Absolvent bratislavského konzervatória i VŠMU primášoval ľudové hudby vo folklórnych súboroch Gymnik a Lúčnica, štyri roky pôsobil v orchestri SND, aby sa od roku 1976 stal jedným zo zakladajúcich členov rozhlasového orchestra ľudových nástrojov a od r. 1989 aj jeho umeleckým vedúcim. Svoj prvý profilový album nahrával vo februári 1987 a získal zaň aj Zlatý erb vydavateľstva Opus. Miroslav Dudík sa na ňom predstavuje ako nezameniteľný sólista, ktorý je dôstojným nositeľom odkazu svojho deda.

Po myjavsky
Na rozdiel od debutového inštrumentalisticko-koncertného albumu koncipoval Miroslav Dudík ďalší album ako pomyselnú druhú stranu tej iste folklórnej mince. Album Po myjavsky je výrazným spôsobom postavený na speve, a to prostredníctvom dvanástich zmesí piesní prioritne z oblasti Myjavy. Ľudové piesne do tejto populárnej a obľúbenej podoby spracoval Miroslav Dudík, ktorý sa v dvoch prípadoch predstavil aj ako spevák, pričom ďalšími sólistami boli Ľuboš Holý, Lea Kajáneková, Ľubomír Málek, Katarína Blažková, Hana Kubalová ako aj spevácke skupiny Vajana a Rodokmeň. Oba albumy Miroslava Dudíka vychádzajú na CD po prvýkrát.

Náš názor:
Špecifický a v dnešnej uponáhľanej dobe trochu odsúvaný žáner, ktorý má stále mnoho nadšených fanúšikov a priniesol vskutku jedinečné perly, ktoré odrážajú národnú kultúru. Na druhom albume sa už aj spieva, takže k umeniu sa ešte pridáva aj jedinečná príležitosť vychutnať si to na dobrej oslave.

Collegium Musicum / Marián Varga (Opus 100 / 60)

Collegium Musicum
Debutový album najslávnejšej slovenskej art-rockovej skupiny pôvodne vyšiel vo vydavateľstve Supraphon v roku 1970 v obmedzenom náklade v rámci vtedajšieho subskribčného systému Gramofonový klub. Postupne sa stal cennou zberateľskou raritou. Ešte väčšou raritou sú dve EP platne OPUSu s vydaním jeho jednotlivých nahrávok. Skupina album nahrala krátko po svojom vzniku v pôvodnej zostave rozšírenej o gitaristu Pavla Váněho. Bolo to v období prudkého vzostupu jej popularity, podmieneného štýlovou orientáciou na vtedy aktuálny tzv. classical-rock, mimoriadnou hráčskou vyspelosťou jej členov, príťažlivosťou osobnosti Mariána Vargu, ako aj pripravenosťou publika na náročnejšie rockové experimenty. Album sa nahrával v legendárnom pražskom hudobnom štúdiu v Dejviciach. V jeho najznámejšej skladbe (Concerto in D Josepha Haydna) spoluúčinkuje aj komorný orchester pod dirigentskou taktovkou Vladimíra Popelku.

Stále tie dni
Vydanie prvého sólového albumu vedúcej osobnosti Collegia Musica Mariána Vargu v roku 1984 bolo logickým vyústením vývoja v jeho umeleckom i osobnom živote. Tento vývoj už predznamenal dvojalbum Divergencie z roku 1981, ktorý bol de facto jeho štúdiovým projektom a na ktorom pod osvedčenou značkou zoskupil okolo seba viacero skvelých umelcov. Album Stále tie dni už naplno reprezentuje Vargovu individuálnu skladateľskú a interpretačnú aktivitu. Jednotlivé strany pôvodného vynilového vydania predstavovali akési kontrastné tematické bloky s tomu zodpovedajúcimi názvami (A – Antiwar Requiem, B – Sú aj iné veci) a stali sa základom sólových vystúpení Mariána Vargu v neskorších rokoch. Pri svojom pôvodnom vydaní album trpel slabou propagáciou a samotný Marián Varga mal pocit, akoby bol zámerne utajený. Dobová kritika na druhej strane vysoko ocenila posun v jeho tvorbe oproti prechádzajúcim projektom.

Náš názor:
Ak edícia Opus 100 mapuje základné albumy a interpretov, tak tento collegio – vargovský komplet do toho nepochybne patrí. Excelentný dôkaz o geniálnosti , ktorá sa diala v slovenskej populárnej hudbe. Vydavateľstvo: Opus
Linky: OPUS 100