Dnes je 23. júla 2018, meniny má a zajtra

Ondřej Soukup – Platinum Collection

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 02.06.2011

Už dávno som sa na žiadny album a už vôbec nie žiadnu skladačku netešil tak, ako platinovú kolekciu Ondřeja Soukupa.
Ondřej Soukup – Platinum Collection

Už dávno som sa na žiadny album a už vôbec nie žiadnu skladačku netešil tak, ako platinovú kolekciu Ondřeja Soukupa. Soukup je jednoducho fenomén a v jeho prípade skladačka „najväčších hitov“ ani zďaleka nie je iba takou nejakou „skladačkou hitov“. Stačí sa pozrieť na zoznam skladieb a je jasné, že tu ide o frontálny útok na najväčšie hity českej pop music a výnimočný prípad keď sa hit rovná ozajstnej kvalite. Ondřej Soukup počas svojej hudobnej kariéry totiž pracoval so zoznamom excelentných umelcov, ktorí svojimi kvalitami urobili z jeho výnimočných kvalít (hudobných nápadov) vždy geniálnu vec. Ondřej Soukup je guru modernej a netradičnej, alebo netradične modernej muziky a keby sa narodil niekde inde, tak je z neho Timbaland.

Uisťujem každého, že si na svoje prídu najmä tí, ktorí majú radi kvalitu, prekvapenie a najlepšie dohromady.

Soukupova platina vychádza na troch CD a je rozdelená do troch sekcií. Na prvom CD sa nachádzajú piesne, ktorých je Soukup autorom a je celkom pochopiteľné, že tu dominuje Lucie Bílá. Fantastické je, že sa zostavovatelia tejto skladačky rozhodli, že nesiahnu po otrepaných hitoch, ale o pesničkách, z ktorých sa mnohé nikdy nehrali v rádiu a ukážu tak aj druhú stranu skladateľskej geniality Soukopa a neopísateľných interpretačných schopností jeho speváčok a spevákov. Uisťujem každého, že si na svoje prídu najmä tí, ktorí majú radi kvalitu, prekvapenie a najlepšie dohromady. Popri Lucii Bílej sa na album dostal ešte Jiří Korn, pre ktorého Soukup tiež napísal pár vecí a dva bonusy – Hledá se Méďa Béďa od Jeziniek a skladba Sweet 50. O existencii týchto skladieb som nemal potuchy a je to dokonalé retro. Ak by som si ja mal niečo doplniť na tento album, určite ako bonus by som si vybral Kotvaldov niekdajší tanečný hit Hůř nám už nebude, ktorý len dopĺňa neuveriteľný Soukupov talent a jeho nápaditosť. Tu si dovolím pripomenúť, že toto nie je prvý výber z tvorby Ondřeja Soukupa, spomínam si na skladačku Slušný člověk, pričom Soukup titulnú skladbu sám naspieval. Možno by tiež celkom zaujímavo dopĺňala kolekciu týchto piesní, aj keď priznávam, že netuším, či bol Soukup iba interpret, alebo aj autorom hudby.

Najobsiahlejším diskom je dvojka, ktorá prináša pohľad na muzikály, ktoré vzišli zo Soukupovho pera a iné podobné komplety. Nesmie tu chýbať Johanka z Arku, čo bol vlastne prvý Soukupov kompletný muzikál (Zahradu rajských potěšení s Lucií Bílou, ktorej časť má na tomto disku tiež zastúpenie by som medzi muzikály neradil), nechýba Elixír života, ani najnovší Robin Hood, ktorým si Soukup zarobil na pár ďalších hitov. Na tomto disku je aj ukážka Soukupovej scénickej tvorby z kolekcie Šach Mat, už spomínaná Zahrada rajských potěšení, ktorá začiatkom deväťdesiatych rokov spojila dohromady Lucie Bílú a Petra Kratochvíla a album vrcholí netradičním spojením s huslistom Pavlom Šporclom. Celkovo až 21 skladieb.

Na treťom disku sa zostavovatelia rozhodli predstaviť Soukupa, ako skladateľa filmovej hudby, ktorý má za sebou nemalé úspechy aj na tomto poli a doma má niekoľko Českých levov za filmovú muziku. Soukup je navyše takmer výhradným autorom hudby Svěrákových filmov. Tu sa však predstavuje aj ako autor nielen scénickej filmovej muziky (aj keď aj tá je zastúpená), ale tiež ako aj autor filmových piesní. Na albume nájdete Requiem pro panenku v podaní Lucie Bílej v tej filmovej verzii, v akej vyšiel iba na dnes už zberateľskom singli (na Missariel bola nakoniec „kostolná“ verzia), Bílá tu po prvý raz na CD predstavuje skladbu Zelený démon z filmu Prípad nevernej Kláry, ale absolútnou lahôdkou je Bomber z filmu Nahota na prodej, hudba z tohto filmu na CD nikdy nevyšla. Je tu tiež ukážka skladieb z legendárneho filmu Bony a klid, kde mne osobne chýba jediný song Michala Penka, ktorý mu koncom deväťdesiatych rokov Soukup napísal.

Toto sú veci, ktoré na CD vychádzajú po prvý raz a geniálne tak dopĺňajú Soukupovú diskografiu, ku ktorej by som ja osobne kľudne pridal ešte jedno CD a natrieskal naňho čokoľvek, čo sa nevošlo na tie tri predchádzajúce. Určite by ho bolo čím naplniť. Skladačka je doplnená o famózny booklet, do ktorého svoje spomienky viažuce sa k jednotlivým skladbám napísal sám Soukup a doplnil ich o dobové fotografie a základné informácie o pesničkách. Toto je doslova a do písmena biblia jedného českého hudobného génia.

Vydavateľstvo: EMI Monitor, 2011
Linky: ONDŘEJ SOUKUP, EMI MUSIC, SUPERSHOP

CD1: Písně