Dnes je 22. júla 2019, meniny má a zajtra

OK Band – XXX

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 28.09.2011

Skupina OK Band oslavuje 30 rokov existencie najsilnejšou zostavou svojich hitov na jednom CD.
OK Band – XXX

Chvíľu som premýšľal, z ktorej strany to zobrať a napokon som sa rozhodol zobrať to od seba. A zaspomínal som si na to, z akého obdobia prvý raz evidujem kapelu OK Band. A u mňa jednoznačne prvou skladbou bola pesnička Už mi nevolej. To znamená, že sa písal rok 1984, ja som mal desať rokov, nad textami som príliš nepremýšľal, ale dodnes si spomínam, ako ma fascinovalo spojenie relatívne ťažkej (emočne silnej) hudby s prvkami popu (vtedy bol pre mňa asi všetko pop) a husle.
OK Band - Už mi nevolej

To bolo moje prvé stretnutie s OK Band. Ťažko povedať, kedy so m kapelu začal spoznávať bližšie, ale jednoznačne sa mi marí pesnička Zámek, v tej pôvodnej podobe. A potom už skôr prostredníctvom dvoch ikon OK Bandu, ktoré sa na rozdiel od rovnako jedinečného Antonína Mandu prezentovali na verejnosti oveľa intenzívnejšie. Samozrejme, speváčka Marcela Březinová, ktorá si právom zaslúži označenie česká Annie Lennox a Vladimír Kočandrle, ktorý je v podstate po jej boku akýmsi našim Daveom Stewartom, ale v prvom rade okrem hudobníka a textára aj šéf veľkého hudobného vydavateľstva.
OK Band - Rytmus tvýho srdce

Tromi X-kami OK Band celkom zrozumiteľne mapujú svoju kariéru a to od samotných začiatkov. Album prináša piesne, ktoré sa stali akýmsi odrazovým mostíkom tzv. novej vlny na začiatku osemdesiatych rokov. OK Band totiž v žiadnom prípade neboli komerčnou partiou, o akých možno hovoriť v prípade Janečkovcov, či Štaidlovcov. OK Band bol presný opak, ktorý sa do štruktúry presne nalinkovanej československej pop music snažil vniesť niečo nové, moderné, progresívne, a to nielen v hudbe, či prejave, ale i v nekonvenčných textoch. Nikdy nespolupracovali s prvoplánovými textármi, ktorí by v dvoch riadkoch nutne spájali slová láska – páska. Nepotreboval rým k tomu, aby napísali hit. Podstatné bolo, aby sa to vymykalo pravidlám a hlavne to v konečnom dôsledku dávalo zmysel. A aj tento album je jasným dôkazom toho, že sa im to naozaj darilo.
OK BAND-Žižkovská zeď

Hoci sa v roku 1982 v prvom singli paradoxne objavil v pesničke mužský hlas, bola to skôr výnimka. Už na druhej strane singlu Nemůžu psát texty sa v skladbe Žižkovská zeď objavuje Březinová, ktorá sa následne stáva speváckou divou tohto zoskupenia. Zaujímavé je, že v oboch prípadoch a v prípade pár ďalších skladieb, ide o úplne prvé skladby OK Bandu, ktoré sa na CD objavili po prvý raz až pre ôsmymi rokmi a je celkom pochopiteľné, že sa musia objaviť aj na tomto retrospektívnom výbere, ktorý mapuje všetko zásadné.

Album prináša klasiky, ako Smutný cirkus, Božský klid, či Bydlím na závětrné straně továrního komína. Nechýba samozrejme ani fenomenálne UFO nad rybníkem, či už spomínaný Zámek, ktorý sa na albume objavuje vo verzii z roku 2011. V takejto excelentnej zostave nemôžu chýbať ani skladby Rytmus tvýho srdce, Fatamorgana, či Hádej. Všetko jedinečné skladby, ktoré popierali všetky pravidlá hudby bývalého režimu a jednoznačne nadčasové pesničky, ktorých zámer je v aktuálny dodnes.
OK Band - Snad za to může láska

Novodobejšiu tvorbu OK Bandu potom reprezentuje skladba Snad za to může láska z roku 1999, či pieseň Kdo ty barvy určil z roku 2000, ale potom hlavne absolútna novinka Chanson D´amour, ktorý je na albume hneď v troch verziách a pri jeho počúvaní som sa jednoducho presvedčil o dvoch veciach. V prvom rade, že Březinová je fakt česká Annie a že jej to stále báječne spieva. A to podstatnejšie: v dobe, keď sa mnoho interpretov, ktorí stáli na výslní minulého režimu neúspešne snaží vytvoriť hit a zaujať, tak OK Band prišli s ďalším nadčasovým nápadom a pesničkou, ktorá znie moderne dnes a bude znieť moderne aj o štyridsať rokov, keď Březinová, Kočandrle a Manda budú možno opäť rekapitulovať. Už dnes sa teším na ich CD v aute a na bratislavské zápchy, ktoré sa mi v posledných dňoch zvládali vďaka OK Bandu oveľa komfortnejšie.

Vydavateľstvo: EMI, 2011

01. Chanson D’Amour (radio edit)
02. Snad za to může láska