Dnes je 20. októbra 2018, meniny má a zajtra

Najkrajšie rozprávky

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 09.10.2011

Po štyroch rokoch sa na trh vracia edícia najkrajšie rozprávky vydavateľstva Opus.
Najkrajšie rozprávky

Po dlhých štyroch rokoch sa na trh vracia edícia Najkrajšie rozprávky vydavateľstva Opus. V roku 2007 vyšli prvé tri albumy, ktoré priniesli rozprávkovú klasiku z archívu niekdajšieho jediného slovenského vydavateľstva. Už vtedy sa na zadnej strane obalu všetkých albumov objavil edičný plán, podľa ktorého malo vyjsť až 16 CD nosičov a na každom z nich dve rozprávky.

Vtedy sa albumy objavili na trhu pred medzinárodným dňom detí. Vtedy som si akosi myslel, že sa nové albumy objavia na trhu vždy pred týmto detským sviatkom a prípadne pred Vianocami, kedy je detský poslucháč najlepšou spotrebiteľskou kategóriou. Ostalo však iba pri chcení. Nové tituly z edície Najkrajšie rozprávky vyšli až v júni tohto roku. Ostáva len dúfať, že prestávkami medzi touto a ďalšou sériou nebude tak priepastná.

Opus touto edíciou siahol vo svojom archíve doslova po klenotoch a rozhodol sa zmapovať záznamy bezkonkurenčných rozprávok od sedemdesiatych po deväťdesiate roky, teda až do obdobia, keď vydavateľstvo ako také prestalo viac – menej fungovať, či skôr vydávať nové veci. V archívoch je nemalé množstvo skvelých rozprávkových produkcií, ktoré sa dnes dajú nazvať legendárnymi.

Na ich vzniku sa podieľala slovenská herecká elita a možno v nich začuť všetkých nesmrteľných hercov od Karola Machatu, cez sestry Vášaryové, Zoru Kolínsku, Jozefa Kronera, Naďu Kotršovú až po Michala Dočolomanského. V prvej trilógii vyšli rozprávky Šípková Ruženka / Kocúr v čižmách, Tri zlaté vlasy / Kráľ Drozdia brada a Snehová kráľovná / Kráľ času. Už tam bol pripravený edičný plán, ktorý ponúkal vydanie 16 diskov s 32 rozprávkami. Oproti tomu z roku 2007 sa zmenila iba jediná vec, rozprávku Drevená krava na poslednom disku vystriedala klasika O dvanástich mesiacoch.

Kráľom rozprávok vo vydavateľstve Opus bol bezpochyby jeho niekdajší riaditeľ Ivan Stanislav, pod ktorého režijnou taktovkou vyšla väčšina skvostných a dnes už nezabudnuteľných diel. Tu sa Opus musí trošku popasovať s malou nepríjemnosťou, keďže autorské rozprávky Ivana Stanislava sporadicky vychádzajú aj na diskoch pod hlavičkou inej spoločnosti a občas sa stáva, že jedna totožná rozprávka je aktuálne v predaji na dvoch diskoch naraz. Archív rozprávok Opusu je však tak obsiahly, že je to skôr náhoda a v každom prípade je z čoho čerpať.

Začiatkom leta sa tak na trhu objavili tri ďalšie disky so slovenskými rozprávkami. Opus nimi mapuje obdobie vzniku, ktoré som spomínal vyššie. Na trhu sú disky s číslami 4, 15 a 16 a nechcem pátrať po tom, prečo ten skok. Teším sa skôr z toho, že opäť vyšli. Na albumoch prichádza spomínaná Stanislavova klasika O dvanástich mesiacoch (1976) a Červená čiapočka (1973), ale aj legendárna Zlatá priadka (1974), v ktorej sa pod taktovkou Viery Weidlerovej predstavil v úlohe škriatka Martinka Klingáča nezabudnuteľný Jozef Kroner.

Spomínané tri klasiky sú doplnené trojicou rozprávok z konca osemdesiatych a začiatku deväťdesiatych rokov, pričom Janko Hraško z roku 1991 je bezpochyby jedným z posledných diel vydaných v „starom“ Opuse. V tomto prípade ma však mrzí, že v archíve nesiahli po verzii zo sedemdesiatych rokov, ktorá je spracovaná z môjho pohľadu lepšie. Na albumoch sú ďalej Aladinova zázračná lampa (1988) a Čert a Káča (1989), v ktorých sa už predstavujú mladí (v tej dobe) herci a aj naštudovanie je viac moderné, než v prípade Stanislavových klasík.

Podľa edičného plánu uverejneného na zadnej strane obalu každého CD na poslucháčov čaká ešte desať CD, teda 20 rozprávok a ostáva už iba veriť, že čas vydania ďalšej trojice nebude tak veľmi priepastný.

Vydavateľstvo: Opus, 2011
Linky: OPUS, HUDOBNÝ