Dnes je 17. júna 2019, meniny má a zajtra

Najkrajšie rozprávky 10

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 18.11.2012

Pod číslom osem sa na CD objavujú rozprávky Cisárove nové šaty a O Lenivom kráľovi.
Najkrajšie rozprávky 10

Vydavateľstvo Opus postupne dopĺňa obľúbenú edíciu najkrajšie rozprávky, prostredníctvom ktorej vráti na trh 32 pôvodných slovenských rozprávok nahraných v Opuse od sedemdesiatych do deväťdesiatych rokov.

Ide o digitálne remastrované pôvodné nahrávky, ktoré sú dodnes považované za klenoty hovoreného slova a na CD sú dostupné po prvý raz.

Pod číslom osem sa na CD objavujú rozprávky Cisárove nové šaty a O Lenivom kráľovi. Prvá vznikla na motívy známej rozprávky Hansa Christiana Andersena a pre nahrávku ju napísal Kamil Peteraj. Hudbu k nej zložil Ali Brezovský. Pri jej vzniku sa v roku 1978 v štúdiách Opusu okrem iných zišli aj herecké legendy Marián Labuda, Michal Dočolomanský, Július Satinský, Eduard Bindas, či vtedy mladučký začínajúci detský herec Richard Stanke.

Druhá rozprávka vznikla v štúdiách Opusu o osem rokov neskôr a podpísaný je pod ňou Ivan Stanislav. To meno je synonymom slovenských rozprávok nahraných v Opuse. Stanislav nebol totiž iba vtedajším riaditeľom hudobného vydavateľstva, ale je podpísaný aj pod množstvo zvukových rozprávok, ktoré v Opuse vyšli a sú právom považované za to najlepšie z hraných rozprávok, ktoré vôbec kedy vyšli. Pod Stanislavovou taktovkou sa vždy zišla silná zostava hereckých es a finálny výsledok bol vždy excelentný. Rozprávka O lenivom kráľovi vznikla aj vďaka hereckému a rozprávačskému umeniu Jozefa Kronera a Božidary Turzonovovej v hlavných úlohách. A hoci Opus vydal oveľa silnejšie klenoty, ako práve rozprávku O lenivom kráľovi, bola by škoda, aby práve táto zapadla prachom.

Silu Stanislavovho pera a jeho režijný cit môže poslucháč spoznať na ďalšom albume, ktorý pod číslo desať prináša už legendárne nahrávky Tri prasiatka a Sestričky kozičky. Rozprávka s nesmrteľnými detskými pesničkami Tri prasiatka vznikla v roku 1979 a pri jej nahrávke sa zišli Zora Kolínska (ako prasiatko Buco), Michal Dočolomanský, Soňa Valentová, Ivan Krivosudský, Július Satinský, či Stano Dančiak. Všetci nezabudnuteľne zažiarili v príbehu o prasiatkach, ktoré si pospevujú o tom, že „aj ovce zaženieme, keď si gazda trochu zdriemne) a o tom, čo sa udeje, keď sa kráľova dcéra rozhodne roztrhať partiu a jedno z prasiatok si zobrať na kráľovský dvor.

Zoru Kolínsku možno počuť aj v úlohe kozičky Emiky v rozprávke Sestričky kozičky. Rozprávka o troch kozliatkach, ktoré prekabáti vlk a o záchrannej akcii po jeho vyžierackom nálete sa stala nezabudnuteľnou vďaka skvelým výkonom Emílie Tomanovej, Evy Rysovej, spomínanej Zory Kolínskej a tiež Ivana Krajíčka v úlohe vlka a Olda Hlaváčka v úlohe kováča, ktorý v príbehu zohrá dosť podstatnú úlohu. Pôvodná nahrávka vznikla v roku 1976.

Všetky štyri rozprávky na dvoch albumoch sú nezabudnuteľným poslucháčskym zážitkom. Opus pokračuje v edičnej grafike, takže albumy vychádzajú v plastových slim obaloch, s rovnakým grafickým vzorom, ktorý zároveň mapuje obaly pôvodných LP platní. Plánované vydania sa pomaly kompletizujú, archív Opusu by však určite ponúkol nahrávky na niekoľko ďalších albumov. Hádam sa ich niekedy dočkáme.

Vydavateľstvo: Opus, 2012