Dnes je 29. januára 2020, meniny má a zajtra

Miro Jaroš - Tráva musí rásť

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 15.12.2010

Po debutovej Exoterike, ktorú možno s čistým svedomím zaradiť do kategórie world music a po absolútne odlišnom, sladko popovom počine Tlaková níž sa Miro Jaroš vracia so svojim tretím albumom nazvaným Tráva musí rásť.
Miro Jaroš - Tráva musí rásť

Po debutovej Exoterike, ktorú možno s čistým svedomím zaradiť do kategórie world music a po absolútne odlišnom, sladko popovom počine Tlaková níž sa Miro Jaroš vracia so svojim tretím albumom nazvaným Tráva musí rásť. A je radosť ho počúvať.

Jarošova novinka prináša desať nových pesničiek a jeden bonus. Zaujímavé je, že medzi druhým a tretím albumom tohto speváka sa von objavilo už niekoľko singlov, ktoré Miro napokon zaradil na tento album. Poslucháči už tak mali šancu počuť pesničky Dole hlavou, vďaka národným kolám Eurosongu spoznali skladbu Bez siedmeho neba, rádiami znel aj duet j Petrou Humeňanskou Na dne mora, no a prvým oficiálnym singlom, ktorý už stihol prevŕtať slovenský éter sa stala pesnička Tráva. Štyri veľmi silné single ešte predtým, než svetlo sveta uzrel kompletný album, to je špecifikum a sila, ktoré si vie zhodnotiť a uznať ich moc na našej hudobnej scéne hádam iba samotný Miro. Ten veľmi dobre vie, čo prináša šoubiznis. A hlavne, čo toto jazero umenia potrebuje. Je celkom úplne jasné, že neostane iba pri týchto pesničkách a verím tomu, že minimálne dve a možno aj tri skladby ešte budú singlami, kým spevák prekvapí niečím novým. A teším sa z toho o to úprimnejšie, keď po niekoľkonásobnom vypočutí si Jarošovej novej platne môžem opäť s čistým svedomím usúdiť, že na poslucháčov tie najsilnejšie skladby iba čakajú.

Ktorým smerom sa však spevák vydal tento raz? Exoterika je minulosťou a niekedy sa musím Mira opýtať, ako sa s odstupom času na tento album pozerá. Lucie Bílá, alebo poľská speváčka Kayah sa k svojim úplne prvým platniam nepriznávajú, Jaroš sa od debutu posunul míľovými krokmi, tak by ma to celkom zaujímalo. Tlaková níž je pre mňa s odstupom času album, z ktorého mám mierny otlak. Je výborne urobený producentsky, pesničky na ňom sú veľmi milé, ale keď som si platňu pred časom pustil, znela mi už trochu fádne. A už vtedy som sa tešil, že Miro je v podstate chameleón a určite sa môžeme v jeho podaní tešiť na nejaké nové zverstvá. A som rád, že je to tak. Aj na tretej platni ostáva Jaroš v šuplíku s označením pop, ale Tráva musí rásť znie dynamickejšie a je oveľa veselšia. Jaroš so svojim ťažiskovým producentom Randym jednoznačne sledujú to, kam sa uberá hudobná produkcia a pre poslucháča vďaka tomu namixovali veľmi silnú skladačku stredného prúdu s modernými tanečnými prvkami a jedinečnými prekvapeniami, ktoré vmontovali do jednotlivých skladieb tak šalamúnsky, že aj keď poslucháč počúva album iba ako kulisu, tak tieto nečakané momenty ho jednoducho vytrhnú a upútajú pozornosť.

A takéto veci v podstate prichádzajú od samotného začiatku. Jaroš totiž album odpáli skladbou Kým mame seba, do ktorej sa mu podarilo prepašovať milión hudobných prkotín, ktoré zariadili to, ž to nie obyčajný song. Ide o chytľavú tanečnú pesničku, ktorá ak sa raz stane singlom, tak v rádiách, kde ju budú hrať, prevalcuje hitparády. Titulnú Trávu a skladbu Dolu hlavou už fanúšikovia poznajú a po nich nasleduje najsilnejší song celej platne. Iróniou je, že ide o relatívne pomalú skladbu a ja môžem Jaroša radšej v dynamickejšej polohe. Čierny dážď je famóznou ukážkou jedinečných hudobných kombinácií, hutných hudobných vsuviek, silných vokálov a prehľadným textom, pričom je jasné, že Jaroš vie, o čom v tejto pesničke spieva. Bezpochyby ide o najlepší song na albume a dovolím si tvrdiť, že aj v celej Mirovej kariére. Zvyšok albumu sa strieda v ležérnej a dynamickejšej polohe, pesničky majú výrazné texty, producentsky sú dokonalé a aj samotný Jaroš je zjavne v životnej forme. Tráva musí rásť je nielen najlepším albumom Mira Jaroša, ale pre mňa aj najlepším popovým domácim hudobným počinom vôbec. Naozaj si na nič lepši v tejto chvíli neviem spomenúť, aj keď sa o to snažím naozaj mocno.

Album vychádza v papierovom digipacku, obal je výborný, Jaroš na ňom vyzerá naozaj trendy a booklet obsahuje texty, ktoré do pôvodnej verzie vpísal spevák osobne.

Vydavateľstvo: EMI, 2010

01. KÝM MÁME SEBA