Dnes je 01. októbra 2020, meniny má a zajtra

Michal David - Allegro

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 23.05.2012

Prvý album hitmakera Michala Davida po odchode od Krokov Františka Janečka a jediný album s kapelou Allegro, ktorá ho v roku 1989 sprevádzala.
Michal David - Allegro

Prvý album hitmakera Michala Davida po odchode od Krokov Františka Janečka a jediný album s kapelou Allegro, ktorá ho v roku 1989 sprevádzala. Zároveň však najlepší album v kariére Michala Davida vôbec.

Keď koncom osemdesiatych rokov Michal David ohlásil odchod od Krokov Františka Janečka a svojim spôsobom vyštartoval na „sólovú“ dráhu, bolo okolo toho dosť diskusií. Ono to totiž vyzeralo tak, že tandem Janeček – David je nerozdeliteľný. Zrejmé však bolo, že Davidovi bolo v tak veľkom zoskupení tesno nielen osobnostne, ale aj hudobne. Celkom zrejme nedostával taký priestor, akoby si predstavoval, čo po boku ďalších účinkujúcich bolo na spoločných vystúpeniach pochopiteľné. Ak si však porovnáte zvuk jeho predchádzajúcich nahrávok s jediným albumom, ktorý nahral s kapelou Allegro, pochopíte, že mu bolo nepochybne tesno aj žánrovo.
Michal David - Jak snadno uvěří se lhářům

Allegro je totiž totálny odklon od Janečkovskej kolotočovej (hoci mimoriadne úspešnej) produkcie a tento album je jasnou ukážkou toho, že ak sa niekto odniekiaľ trhne a hovorí o zmene, mala by to byť zmena výrazná. David totiž na tomto albume lavíruje na veľmi tesnej hranici medzi popom a rockom a prostredníctvom tuctu pesničiek ponúka poslucháčovi niekoľko silných slaďákov, ale najmä popovo chytľavé, no zvukovo rockové vypaľovačky. V Davidových vtedajších pesničkách totiž nedominoval klavír, ale rezonovala v nich gitara. Napriek tomu však stále možno hovoriť o tom, že David ostal hitmakerom.

Toto bol totiž výborný ťah. Michalovo meno malo zvuk a v podstate bol v pozícii, kedy si mohol dovoliť čokoľvek a zároveň sa výrazná zmena od neho očakávala. Zaujímavé je, že David vyčaroval takýto zvuk svojmu albumu aj napriek tomu, že on, ako popový autor si v podstate na album zložil polovicu pesničiek a tými ďalšími v žiadnom prípade neprispeli plnokrvní rockeri. Medzi autormi skladieb je napríklad Ladislav Štaidl, Daniel Hádl, či Stanislav Jelínek. Autorsky však ide o rýdzo pôvodný album, čo je ďalšie plus. Textami prispeli veličiny ako Pavel Vrba, Miroslav Černý, Eduard Pergner, pričom ale najviac textov dodal už spomínaný Pavel Vrba.
Michal David Potlesk patří vítězům

Po hudobnej i textovej, ale vlastne i produkčnej a interpretačnej stránke ide o Davidov najucelenejší a jednoznačne najlepší album. Dôkazom toho je i fakt, že polovica piesní sa stala hitmi – Potlesk patří vítězům, Úraz, Jak snadno uvěří se lhářům, Pozdrav, Vůně ženy, V pořadí pátý, či záverečná, takmer hymnická Spolu zůstanem. Album znie nadčasovo ešte aj dnes, takmer štvrťstoročie po vydaní. Jediným problémom bol asi fakt, že vyšiel v období, keď sa následne riešili iné veci a hudba, najmä tá domáca išla bokom a žiaľ Michal David nemal priestor rozvíjať svoje pôsobenie s Allegrom. Tento album tak ostáva jediným článkom tejto časti jeho kariéry, ale článkom mimoriadne zásadným.

Ako si kúpiť album Allegro:

Album vydavateľstvo Supraphon (spolu s 3 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Na rozdiel od iných obchodov s hudbou získate v Supraphone kompletný album, vrátane pôvodného obalu. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. K stiahnutiu v tomto formáte dostávate skladby vo formáte mp3 automaticky k tomu.

01. Potlesk patří vítězům
02. Na kraj paměti jít
03. Já a svět