Dnes je 23. augusta 2019, meniny má a zajtra

Michal David – 50

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 07.02.2011

Už neviem kto a pri akej príležitosti sa ma opýtal, či je Michal David už 50 rokov na scéne...
Michal David – 50

Už neviem kto a pri akej príležitosti sa ma opýtal, či je Michal David už 50 rokov na scéne. Aj keď tento fenomén československej populárnej hudby začínal s hudbou veľmi mladý (dokonca už ako 8-ročný, aj keď profesionálne až ako 16-ročný), 50 rokov na scéne ešte nie je. Avšak vo svojom životnom príbehu si práve v tomto čase pripisuje piaty krížik. Áno, Michal David má 50. rokov a to je bezpochyby dôvod na oslavu, aj na luxusný darček pre fanúšikov.

Ten dostanú v podobe 2CD a DVD balenia nazvaného jednoducho 50. Dva CD nosiče prinášajú dohromady 42 hitov a DVD zas niekoľko prekvapení. Poďme na to ale postupne. Vzhľadom k tomu, že Davidova kariéra sa po nežnej revolúcii naštartovala vydaním dvoch megaúspešných výberov najväčších hitov tohto speváka, ktoré sa predali v neuveriteľnom náklade a zdá sa, že ich má doma už naozaj každý, bolo celkom zaujímavé sledovať, ako sa David postaví k vyskladaniu týchto dvoch albumov. Je rok 2010 a od vydania spomínaných výberov sa Davidovi podarilo napísať a nahrať niekoľko ďalších hitov. Je preto pochopiteľné a pre poslucháča určite aj zaujímavé, že zhruba polovicu týchto novodobých piesní zaradil David aj na túto aktuálnu skladačku. Možno už nemali tak silnú razanciu, ako hity, ktoré naspieval pred revolúciou, ale v každom prípade sa uchytili. Druhú polovicu skladačky David zaplnil naozaj tým najlepším z najlepšieho a tak možno bez mihnutia oka povedať, že poslucháč sa dostáva k 42 dvom skladbám a raritám, ktoré definujú Davida nielen ako skvelého skladateľa, muzikanta, ale aj speváka.

Najväčším bonusom pre majiteľa tohto kompletu je bezpochyby DVD, ktoré prináša záznam Davidovho vystúpenia v Lucerne v roku 2008 a v tomto prípade musím uznať, že ide o veľmi kvalitný zostrih, výborne zmixovaný zvuk a aj celkom kvalitný obraz. Koncert je zostrihaný na zhruba 4. minút a prináša spevákovo vystúpenie bez zbytočného pátosu, slov a hostí. Je to jednoducho o Michalovi Davidovi a jeho fanúšikovia si určite prídu na svoje.

Pri zázname koncertu na Žofíne (ktorého dátum neviem z priložených materiálov identifikovať) je zjavné, že záznam vznikol skôr, než záznam v Lucerne. Napodiv, nie je to cítiť na zvuku, ale na obraze je to zjavné. Trochu prečistiť by v dnešnej dobe nemal byť problém. V každom prípade 30. minút záznamu, ktorý v prevažnej miere tvoria duety s kolegami je veľmi zaujímavou raritou.

Tých sa v podstate divák dočká aj v sekcii Videoklipy a filmová hudba, ktorá ponúka na ploche niečo cez 20 minút šesť videoklipov, či známych skladieb zostrihaných z filmových záberov z filmov, ku ktorým robil David muziku. Klipy idú od najnovších až po tie najstaršie a je to asi najvzácnejší obrazový materiál, ktorý toto DVD prináša. Na druhej strane je to najslabšie pripravená časť projektu. Michal David má 50 rokov, viac ako tridsať rokov je na hudobnej scéne a za ten čas nakrútil mnoho klipov, absolvoval množstvo neraz raritných vystúpení a v archívoch najmä Českej televízie je bezpochyby množstvo materiálu, ktorý by obohatil túto sekciu a bol by fantastickým darčekom nielen pre samotného interpreta, ale hlavne pre jeho fanúšikov. Je to síce mravčia práca, ale určite by stála za to.

Na záver DVD ponúka zhruba 20. minútový dokument o Michalovi Davidovi, ktorý bol zjavne nakrútený pre potreby tohto DVD. Spevák v ňom spomína na svoju hudobnú kariéru, od hrania na klavír v Taliansku, cez sólovú kariéru, až po tvorbu muzikálov. Zaujímavý profesijný príbeh je čerešňou na torte tohto zaujímavého projektu. Tomu možno vytknúť už iba obsah priloženého bookletu, v ktorom by žiarili informácie o obsahu DVD v rozšírenej forme a vzhľadom na spevákovo jubileum by hádam nebola na škodu napríklad diskografia. Slová Miloša Skalku, ktorý kompiláciu aj zostavil sú síce strašne fajn a Skalka ako starý harcovník vystihol naozaj všetko podstatné, ale aj tak sú trochu málo.

Nech sa o Michalovi Davidovi hovorí a píše čo chce, aj táto skladačka je dôkazom toho, že ide o jedinečnú osobnosť, akú v ňom vidia jeho kolegovia a fanúšikovia. Všetko najlepšie!

CD 1
01. Discopříběh