Dnes je 18. júna 2018, meniny má a zajtra

Mary J Blige – A Mary Christmas (online album)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 30.10.2013

Pravdepodobne prvý tohtoročný vianočný album a nepochybne prvý sviatočný komplet v diskografii R&B speváčky s jedným z najkrajších hlasov v žánri.

Mám v zozname veci, na ktoré sa teším, keď prídu po prvý raz. Aj keď sa pravidelne opakujú, každý rok sa udejú prvý raz. Napríklad sa teším, keď napadne prvý sneh (každý ďalší je pre mňa zbytočný) a ideálne je, keď napadne večer. A každý rok sa teším na prvý vianočný album (každý ďalší je iba premyslená komercia a intenzita vianočných songov pred Štedrým dňom uberá tomu čaru na kráse). Ak sa napokon podarí to, že prvý vianočný album jeden z mála tých inteligentných a zmysluplných, nemôže byť radosť väčšia.

Mnoho spevákov má vo svojej diskografii špeciálny vianočný album. Dokonca si myslím, že už je menej tých, ktorí ho nemajú, ako opačne. Mary J Blige doteraz nemala v diskografii vianočnú nahrávku a pritom to bola jedna z mála speváčok, pri ktorej by som sa na takúto nahrávku tešil. Keď sa tento rok objavili prvé informácie o tom, že Mary vydá svoje Mary (Christmas) tešil som sa, ako malý chlapec. Bol som presvedčený, že ten album nebude zbytočne patetický, bude mimoriadne inteligentný a jednoducho bude to nahrávka, v ktorej sa bude odrážať čaro Vianoc a nie ich komercia.

Teším sa z toho, že v tejto chvíli môžem potvrdiť fakt, že je to tak. Blige vyskladala svoje Vianoce z tuctu vianočných piesní, pričom štartuje klasikou Little Drummer Boy a končí ďalšou klasikou, akou je Tichá noc (Silent Night). Dve piesne, ktoré by sa mali nachádzať na každom jednom vianočnom albume, pretože bez nich by to už hádam ani nebol vianočný album. Teším sa následne z toho, že zvyšných desať skladieb už nie je tak klasických, minimálne pre našinca. Isteže ide o svetové tradicionály, avšak u nás sa spievajú iné koledy a tie napríklad o Rudolfovi – sobovi s červeným nosom sú menej známe, než tie o zjavení, čo sa narodilo v Betleheme.

Aj preto neznie vianočný album Mary J Blige tak únavne, akoby zneli iné vianočné albumy, na ktorých by za sebou išli rad radom všetky vianočné klasiky. Atmosféru sviatkov navodzujú vianočné aranžmány, silné zbory, emotívne vokály. Hlas Mary J Blige podľa mňa patrí medzi najkrajšie hlasy na svete a v tejto pokojnej tematickej nahrávke sa vynikajúco vyníma. Spieva sa prevažne po anglicky, ale začuť možno i francúzštinu a španielčinu. Blige si k nahrávaniu prizvala niekoľko zvučných kolegov. U nás zatiaľ zrejme najmenej frekventované meno sú The Clark Sisters, oveľa zvučnejšie v našich končinách znejú Jessie J (pre mladšiu generáciu), Barbra Streisand (pre staršiu generáciu) a s Marcom Anthonym (pre strednú zlatú cestu) si Blige strihla Tichú noc. Nemám moc čo dodať, takto by mali znieť Vianoce.

Dôvod, prečo sme v stredu výnimočne siahli po zahraničnom titule je opodstatnený. Digitálny obchod s hudbou supraphonline.cz rozšíril svoju ponuku o zahraničný katalóg vydavateľstva Universal Music a do ponuky mu tak pribudlo 7 000 nových svetových titulov (obchod tak ponúka neuveriteľných viac ako 12 tisíc titulov). V ponuke sú nielen originálne albumy, ale pochopiteľne i samostatné skladby, single a špeciálne remixové vydania, ktoré boli doteraz na našom trhu skôr špecifickým tovarom.

Ak teda nepotrebujete mať nutne doma originál CD, môžete si album stiahnuť v digitálnej podobe a následne si ho vypáliť na CD a založiť do archívu. Aj pri týchto svetových tituloch je k dispozícii predná časť obalu, špecifická zadná časť obalu a tiež vnútorný booklet vo formáte A4. Rovnako ako ostatné tituly, aj v tomto prípade možno sťahovať skladby vo formáte mp3, prípadne v o niečo drahšom, no zároveň kvalitnejšom formáte FLAC, kde sa kvalita rovná kvalite nahrávky na CD.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2013

01. Little Drummer Boy
02. Have Yourself A Merry Little Christmas