Dnes je 21. apríla 2021, meniny má a zajtra

Martin Harich – Príbeh snov

Hodnotenie: 6 / 10
Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 06.02.2012

Harich je talent a bezpochyby vie spievať, ale jeho spev bude mať (verím, že nielen pre mňa) zmysel vtedy, keď upustí od afektu a bude spievať tak, ako sa na 16-ročného chlapca z Liptova patrí.
Martin Harich – Príbeh snov

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše, pre mňa je Martinov debut trochu premárnená šanca. Iba veľmi ťažko uverím 16-ročnému chlapcovi, že ak spieva „padol jej z neba, krvavý od vojny...“ a mnoho ďalších podobných skvostov, že tomu verí, prípadne, že vie, o čom spieva. A čo ja? Ja mu to možno aj uverím (z dôvodov, ktoré opíšem neskôr), ale čo tie dievčatá vo veku 5 – 11 rokov, ktoré tvoria drvivú časť jeho fanúšikovskej základne? Tie mu to síce uveria a zožerú aj s navijakom, ale žiaľ, nebudú tomu rozumieť. Martin Harich síce žije svoj Príbeh snov, ale na jeho vlastnú škodu sa snaží, aby to bol príbeh príliš dospelý.
Martin Harich - Nezvestná

Osobne tejto platni neverím. Fascinuje ma na jednej strane, že si tak mladý chlapec dokáže napísať desať plnohodnotných pesničiek, na druhej strane nechápem, prečo sú tie skladby tak dospelé. V konečnom dôsledku nakoniec verím jedinej skladbe na platni a to je pieseň Nezvestná, pod ktorú sa autorsky podpísal tím ľudí z Creative Music House, pod ktorých producentským dohľadom Príbeh snov vznikal. A opäť ma prekvapuje, že zostava profesionálov a z môjho pohľadu momentálne slovenská produkčná špička nedokázala 16-ročnému chlapcovi vysvetliť, že jeho vlastné piesne sú príliš dospelé tak pre neho samého, ako aj pre jeho publikum.
Martin Harich - Ja ťa nájdem

Ďalšia vec, z ktorej mi pri počúvaní tejto platne behá mráz po chrbte, je Martinov prejav. Prečo ten strašný afekt? Toto má byť mladý, sympatický, biznisom neskazený chlapec z Liptova bez akýchkoľvek manierov a s čistým prejavom. Pýtam sa, kým chce vlastne byť Martin Harich? Ktorému zo svojich vzorov s afektovaným prejavom a vykrútenými ústami sa chce podobať? Pretože čo je jednoznačné je bohužiaľ zistenie, že Martin Harich je kýmkoľvek, len žiaľ, nie je sám sebou. Ďalšia vec, prečo tejto platni neverím.

Napriek tomu dávam nadpolovičné hodnotenie. Dôvod? Prvé štyri za hudbu. Nie tú, ktorú si Harich zložil, ale za nahrávku jeho kapely, ktorá s ním pesničky nahrávala a tí chalani, ktorí predpokladám, že sú vekovo na tom zhruba rovnako, ako spevák, odviedli neuveriteľnú (ale tento raz v pozitívnom zmysle) robotu. Mladosť, nádej a hlavne láska k hudbe sa odráža v každom tóne, ktorý nahrali a svojou robotou platňu aspoň trochu priblížili publiku, ktorému je určená. Dva body za Martinove texty, ktorým ja rozumiem a fascinuje ma, že si ich chalanisko dokázal napísať. Nie však pre školopovinné dievčatá. Opakujem, že tie ich nepochopia. Nejaký bod za spev? U mňa (aj keď uznávam, že je to na výsosť subjektívny pohľad) bohužiaľ nie. Harich je talent a bezpochyby vie spievať, ale jeho spev bude mať (verím, že nielen pre mňa) zmysel vtedy, keď upustí od afektu a bude spievať tak, ako sa na 16-ročného chlapca z Liptova patrí. A ani jednu vetu v tomto článku nemyslím v zlom.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2011
Linky: MARTIN HARICH

ZOZNAM SKALDIEB: