Dnes je 23. októbra 2018, meniny má a zajtra

Marta Kubišová – Zlatá šedesátá

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 13.02.2013

Kubišová na tejto kompilácii zdokumentovanom období stihla vlastne vydať len jeden ucelený album, ale jej singlové nahrávky, spolupráca s televíziou či doteraz nevydané dôkazy kúzla onoho príťažlivo chrapiaceho hlasu sú oveľa početnejšie.
Marta Kubišová – Zlatá šedesátá

Ustálené slovné spojenie o veľmi zaujímavej šiestej dekáde minulého storočia tu platí stopercentne: logická ozvena doby, kvality a úspechu. Marta Kubišová minulý rok oslávila dôležité životné jubileum, v ľudskom i profesijnom rozmere boľševikmi okradnuté o veľa zásadných rokov. Pre výnimočnú osobnosť a talent sa logicky znova presadila aj po roku 1989, ale jej asi už navždy najintenzívnejšie prelínanie s muzikou a poslucháčmi bolo naozaj v oných „šesťdesiatych“. Kubišová na tejto kompilácii zdokumentovanom období stihla vlastne vydať len jeden ucelený album, ale jej singlové nahrávky, spolupráca s televíziou či doteraz nevydané dôkazy kúzla onoho príťažlivo chrapiaceho hlasu sú oveľa početnejšie.

Práve v tej dobe sa stretla s najlepšími skladateľmi, textármi, kapelníkmi a orchestrami, ktorí jej „s mimoriadnou ochotou“ ponúkali pieseň za piesňou a hit za hitom. Komplet je rozdelený na časovo alebo inak ucelené časti: CD1 Denně čekám (Singly 1963-1967), CD2 Cesta (Singly 1967-1969), CD3 Modlitba pro Martu (Singly 1968-1970), CD4 Hity Karla Svobody a Bohuslava Ondráčka, CD5 Filmové a vánoční písně + rarity a CD6 album Songy a balady + bonusy.

Zostava skladieb vznikla za pomoci priateľov, obdivovateľov a zberateľov nahrávok Marty Kubišovej, najmä Jiřího Svobodu a Tomáša Padevěta. Aj preto sú tu dostupné - okrem zásadného oficiálneho repertoáru - vôbec prvýkrát vydané štúdiové a koncertné nahrávky z rokov 1965 až 1968. Zlatá šedesátá: Viac ako 120 skvelých piesní pre Martu.
Marta Kubišová - Zlatá šedesátá

Pre mňa osobne najzásadnejšia skladačka vydavateľstva Supraphon minulého roku. Nielen preto, že vyšla ku Kubišovej jubileu. Nielen preto, že v jasnom rozmere ukazuje, čo všetko Kubišová stihla v hudobných štúdiách za relatívne krátky čas, kým ju „páni neodstavili bokom“. Ale hlavne preto, že v mojom hudobnom vnímaní znamenala Kubišová (aj keď až v roku 1989) obrovský zlom. Jej Songy a balady bol asi prvý album po nežnej revolúcii, ktorý som si kúpil a omieľal som ho dookola. Tá nadčasovosť, sloboda, ten dokonalý prejav a originálny hlas. A priznávam, že práve Kubišovej Songy a balady považujem v domácej tvorbe za to najzásadnejšie, čo „mi prišlo do cesty“
Marta Kubišová - Modlitba pro Martu

Aj pri počúvaní tejto kompilácie som sa tešil práve na posledný album v nej, ktorým je spomínaná nahrávka doplnená o niekoľko bonusov. Ešte predtým som však absolvoval jedinečnú cestu piatimi albumami, ktoré zachytávajú Kubišovej šesťročné pôsobenie na scéne, od roku 1964 do roku 1970, počas ktorých toho stihla neúrekom. A v každom prípade ide o materiál, ktorý aj dnes pôsobí nadčasovo a súčasná produkcia sa na neho nijakým spôsobom nechytá. Sila, emócie a v neposlednom rade nádej rokov šesťdesiatych zachytené v piesňach jednej z najlepších speváčok, aké kedy Československo malo.
Marta Kubišová - Proudy lásku odnesou

Táto kompilácia prináša viac než stodvadsať skvelých piesní, z ktorých mnohé vychádzajú na akomkoľvek nosiči po prvý raz, prípadne sa tu podarilo zaradiť nahrávky vo verziách pra-pôvodných, alebo celkom nepoznaných. V prípade klasických CD ide o kompiláciu zabalenú v úhľadnej krabičke, doplnenú o veľmi obsiahly booklet. Tomu dominuje Kubišovej obšírny životopis, mapujúci jej hudobnú kariéru až po osudný zákaz a v ktorom si ďalej autori jej piesní a kolegovia spomínajú na jednotlivé Kubišovej skladby. Naozaj skvelé čítanie. Celý komplet je k dispozícii aj digitálnej podobe, s jediným rozdielom – chýba mu (z môjho pohľadu) dosť zásadná skladba Hej, Jude, ku ktorej jej beatlesáckí autori nedali povolenie na digitálne šírenie.
Marta Kubišová - Magdaléna

Ako si kúpiť tento komplet:

Kompiláciu so 6 CD nosičmi je možné zakúpiť si aj vo forme klasických CD, ale okrem toho ju vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 3 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom svojho online obchodu www.supraphonline.cz. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. Novinkou je zadná strana obalu a booklet, ktoré si kupujúci sťahuje rovno so zakúpeným albumom. Ďalšou novinkou je, že ukážku každej skladby na supraphonline.cz si môžete vypočuť 2x po pol minúte. Po zakúpení albumu si ho môžete sťahovať bez obmedzenia počtu stiahnutí.

ZOZNAM ALBUMOV:
CD1 Denně čekám (Singly 1963-1967)
CD2 Cesta (Singly 1967-1969)