Dnes je 09. marca 2021, meniny má a zajtra

Marta Kubišová a bratři Ebenové – Adventní písně a koledy

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 05.12.2012

V roku 1990 vydal Supraphon album adventných piesní a kolied naspievaných Martou Kubišovou a bratmi Ebenovými.

V roku 1990 vydal Supraphon album adventných piesní a kolied naspievaných Martou Kubišovou a bratmi Ebenovými. Vzhľadom na dobové udalosti, bola Marta Kubišová najžiadanejším interpretom na domácom hudobnom trhu a jej nahrávka svojho času lámala rekordy predajnosti, napriek tomu, že išlo o veľmi špecifický žáner. Dnes je táto nahrávka považovaná za klenot českej vianočnej hudby a Supraphon ju sprístupnil krátko pred Vianocami na svojom digitálnom obchode Supraphonline a nepochybne tak spôsobil radosť fanúšikom uvedených interpretov a sprístupnil im tak už inak nedostupnú nahrávku.

Album sa objavil na trhu zhruba rok po nežnej revolúcii a po viac než dvoch dekádach si dovolím tvrdiť, že je to najlepšia domáca vianočná nahrávka. Jej jedinečnosť nespôsobilo iba to, že ju nahrala Marta Kubišová, ktorá v tom čase mohla kľudne nahrávať svoje kroky na chodníku a aj to by sa bolo predalo. Hlavnou devízou tejto nahrávky sú totiž emócie. Tie Kubišová aj Ebenovci dávajú úplnými priehrštiami, pričom z celkovej nahrávky je cítiť, že vznikala v uvoľnenom prostredí a špecifickej atmosfére.

Nedokážem si totiž dosť dobre predstaviť, že by tak silný a špecifický vianočný záznam vznikol napríklad dva roky predtým. Samozrejme, vynímajúc fakt, že Kubišová by sa v tom čase ani len nemohla prejsť okolo štúdia a nie v ňom niečo nahrať. Nová doba so sebou priniesla niekoľko elementov, ktoré z dnešného pohľadu znamenajú aj pre umelecký svet istú jedinečnosť.

Tento album s pätnástimi adventnými piesňami a koledami je dôkazom jedinečnosti tej doby, jedinečnosti osobnosti Marty Kubišovej a v neposlednom rade i jej partnerov za mikrofón. Emócie, sila a špecifickosť tejto nádhernej nahrávky nevyprchali ani 22 rokoch a jej znovu uvedenie na trh v mojom prípade znamenalo jediné – okamžite si ju zaobstarať a pripomenúť si časy, keď sme všetci dúfali v návrat pravdy a dobra. Zub času v tomto prípade robí z kolekcie pätnástich skladieb nadčasovú vianočnú nahrávku, ktorej sila nevyprchá po niekoľko generácií. Klobúk dolu.

Album Adventní písně a koledy vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 3 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Na rozdiel od iných obchodov s hudbou získate v Supraphone kompletný album, vrátane pôvodného obalu. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. K stiahnutiu v tomto formáte dostávate skladby vo formáte mp3 automaticky k tomu. Digitálny obchod neustále zväčšuje nielen svoju ponuku, ale aj komfort pre nakupujúcich. Novinkou je zadná strana obalu a booklet, ktoré si kupujúci sťahuje rovno so zakúpeným albumom. Ďalšou novinkou je, že ukážku každej skladby na supraphonline.cz si môžete vypočuť 2x po pol minúte.

01. Panno blahoslavená
02. Z nebe posel vychází
03. Byla cesta ušlapaná