Dnes je 23. júna 2018, meniny má a zajtra

Lucie Bílá – Modi

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 20.11.2012

Je to už neuveriteľných 20 rokov, čo sa udialo znovuzrodenie Lucie Bílej, ktorá po popových osemdesiatych rokoch presne pred dvoma dekádami vydala album Missariel.
Lucie Bílá – Modi

Je to už neuveriteľných 20 rokov, čo sa udialo znovuzrodenie Lucie Bílej, ktorá po popových osemdesiatych rokoch presne pred dvoma dekádami vydala album Missariel, z ktorého si všetci sadli na zadok, pretože na ňom dokonale ukázala svoje kvality.

A za tých dvadsať rokov sa myslím iba dvakrát stalo, že Lucie Bílá urobila niečo, v čom by aspoň z polovice nefigurovala autorská dvojica Soukup – Osvaldová, ktorá stojí za drvivou väčšinou Luciiných úspechov. Boli projekty, na ktorých sa Soukup nepodieľal hudobne, ale Osvaldová textársky áno. Bol však iba album Úplně nahá v roku 1999, ktorý bol plný prevzatých skladieb a otextovaný rôznymi textármi. V roku 2012 sa Lucie Bílá pokúša o niečo podobne, aj keď nie úplne.

Novinka Modi totiž obsahuje tak skladby pôvodných autorov, ako aj prevzaté melódie, ani pod jednou nenájde poslucháč nikoho zo spomínanej autorskej dvojice a ono to v podstate bol zámer. Zámer, ktorého výsledkom má byť ukážka jednoznačného posunu Lucie Bílej vpred. Do vôd, ktoré už ani zďaleka nie sú tak popové, ako doteraz, aj keď treba uznať, že každým ďalším albumom doteraz dávala Lucka viac na známosť, že sa vzďaľuje popu a jej piesne budú viac serióznejšie. Lucie Bílá inklinuje k šansónu a album Modi je z tých, ktoré možno zaradiť niekde na polcestu od jedného žánru k druhému. Modi je zároveň nádhernou deklaráciou z toho, že Lucie Bílá dospieva. Už to dávno nie je tá tigrica s reťazami okolo krku a tonami náramkov na ruke, aj keď stále si dokáže vystreliť nielen zo seba (Chyba lávky).

Modi je však v konečnom zúčtovaní veľmi seriózny album a ak by sme to brali z pohľadu radových albumov, kam jednoznačne patrí (nie muzikály, či iné žánrové úlety), tak je to nepochybne najserióznejší album Lucie Bílej. Napriek tomu je však fantastické prostredníctvom tých dvanástich skladieb zistiť, že Lucie Bílá to dokázala a týmto album nepresvedčila iba samú seba, ale nepochybne aj svojich poslucháčov. Treba však uviesť, že napriek tomu, že album produkoval (celkom pochopiteľne) Petr Malásek, nie je to na výsosť „maláskovský“ album. Ak ste mali možnosť vidieť niekedy na pódiu dvojicu Bílá – Malásek, veľmi dobre ste sa presvedčili o komornom ladení ich hudobného súzvuku. Dalo sa preto čakať, že Modi bude jemne klavírny, jemne zadymený a jemne jemný album.
Lucie Bílá - Modi

Nie je to však pravda. Už pri prvom vypočutí je zrejmé, že aj táto dvojica dokázala zladiť svoje požiadavky a vznikol tak album „maláskovsky“ krásny a elegantne „bílý“. Čo v konečnom dôsledku znamená toľko, že platňa prináša tucet veľmi emotívnych skladieb, ktoré sa však netopia výlučne v opare šansónového dymu, ale prinášajú aj rockovejší zvuk gitár, či silu bicích. Všetko však v presne stanovených hraniciach, ktoré zaručia to, že Modi je jedno neobyčajne krásne umenie, ktoré opäť raz potvrdzuje kvality Lucie Bílej, ktorá sa týmto albumom premenila v krásneho motýľa, zamávala krídlami a odišla kraľovať aj inému žánru. Pretože priznávam to na rovinu, tie najsilnejšie skladby na albume sú tie, ktoré majú k zadymenému šansónu najbližšie (Co do jména? a titulná Modi).

Modi je zároveň poctou geniálnemu textárovi Pavlovi Vrbovi, ktorý je podpísaný pod dvoma tretinami skladieb na tomto albume a keby ich finálnu verziu mohol počuť, nepochybne by bol nadšený. Medzi textármi na tomto albume sa ďalej objavujú Václav Kopta, či pre Slovákov menej známe mená Tomáš Belko a Radoslav Banga, ktorý dvoma skladbami prispel na album ako celkový autor (hudba i text). Z domácich hudobných autorov treba spomenúť Dalibora Cidlinského, René Rypara a producenta albumu Petra Maláska, z ktorého pera vzišiel práve titulný song Modi.

Títo ľudia pripravili pre Luciu Bílú album, ktorý ju posunul o krok ďalej v zdolávaní žánrovej pestrosti, ktorou je tak povestná. A opäť dokázala, že jej to nádherne sedí aj v tejto polohe, je milá, úprimná, nádherne spieva a presvedčí vás každou jednou skladbou. Ak sa dokážete stotožniť s tým, že časy eSeMeS a lásky, čo je láska sú zjavne v nenávratne, budete jednoducho nadšení. Album je dostupný, ako klasické CD, ale tiež v digitálnej podobe v online obchode vydavateľstva Supraphon.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2012
Linky: LUCIE BÍLÁ, SUPRAPHONLINE

01. Já