Dnes je 24. januára 2019, meniny má a zajtra

Lucie Bílá – Bílé Vánoce

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 01.12.2010

Vianočný album Lucie Bílej je jasným dôkazom toho, že Vianoce sú za dverami. Napriek všetkému a hlavne napriek skúsenostiam z minulých rokov však s veľkým nadšením konštatujem...
Lucie Bílá – Bílé Vánoce

Vianočný album Lucie Bílej je jasným dôkazom toho, že Vianoce sú za dverami. Napriek všetkému a hlavne napriek skúsenostiam z minulých rokov však s veľkým nadšením konštatujem, že Bílej špecifický album je tento rok prvý svojho druhu a v ponuke internetových obchodov som natrafil ešte na dva, ktoré ma zaujali. A aj by stačilo, pretože v prvom rade nič netreba preháňať a v druhom rade som presvedčený o tom, že Československo si počas týchto Vianoc vystačí s vianočným albumom Lucie Bílej.

Na ten speváčka zaradila trinásť vianočných tradičných popevkov, ktoré sú dokonca overené celosvetovo, keďže ide o svetové songy. Na záver albumu pridala jeden bonus. Pri všetkom sa postupne pristavím. Album štartuje Tichá noc, ktorú nasleduje ďalšia klasika Little Drummer Boy, s českým textom nazvaným Tambor. Mostíkom cez ďalšie skladby sa poslucháč dočká klasiky Ave Maria, pričom túto pesničku už Bílá do svojho repertoáru zaradila pred niekoľkými rokmi. Slúži jej iba ku cti, že na nový, špecifický album zaradila aj novú verziu tejto piesne a k tej starej sa priblížila prostredníctvom spomínaného bonusu, ktorým je vlastne skladba Ave Maria v live verzii.

K nahrávaniu albumu si speváčka pozvala dvoch speváckych kolegov. S Karlom Gottom sa predstavuje v duete a Svátky jsou a o dve pesničky ďalej si Bílá k mikrofónu pozvala jedinečnú Martu Kubišovú s ktorou si zaspievala legendárnu Purpuru (spolu ju spievali s Luciou aj v niekdajšom televíznom programe Lucie na bílo) a bezpochyby ide o jedno z najfantastickejších hlasových spojení vôbec, minimálne na európskej úrovni.

A ono je to, zvlášť v prípade Lucie Bílej o hlase a o pocitoch. Všetky tie pesničky, ktoré speváčka zaradila na svoj prvý vianočný album poslucháč pozná. Zoznam skladieb jasne odkazuje na to, že Lucie Bílá stavila na tradíciu (aj keď si viem predstaviť naozaj uletený vianočný album s textami piesní Gabriely Osvaldovej, a bolo by to terno, speváčka sa rozhodla milované sviatky osláviť s úctou a noblesou). Tú môže predať následne meno (tu netreba nič komentovať) a očakávania, ako speváčka jednotlivé skladby odspieva. Lucie Bílá presne vie, čo sa od nej čaká. Čaro jej hlasu a jej cit pre pesničku sú aj na tomto albume zárukou toho, že hoci sa na poslucháča valí tradícia, tak naozaj často v netradičnom prevedení. Odkážem iba na jediné – na Bílej Rolničky, pri ktorých behá mráz po chrbte a nie sú jediné, sú skôr vyvrcholením.

Vianočný album nahrávala speváčka s kapelou Petra Maláska a s Pražským štúdiovým symfonickým orchestrom, teda v prvom prípade s ľuďmi, ktorí sú pre ňu absolútnou oporou a medzi ktorými už nefunguje iba pracovný vzťah, ale momenty, kedy netreba veci riešiť slovami, ale nápady prichádzajú samé a stretnú sa v tej najvhodnejšej chvíli. Lucie Bílá tak vydala najlepší vianočný album od čias, čo vnímam, že vianočné albumy vychádzajú. A myslím, že nielen na domácom trhu. Bílej vianočný album je totiž oveľa viac reálnejší a dôveryhodnejší a najmä úprimnejší, než napríklad vianočná komercia Mariah Carey. Počúval som Bílej biele Vianoce asi mesiac pred sviatkami a odrazu som nadobudol pocit, že chcem, aby tu už boli, hoci ešte v momente, keď som album vkladal do prehrávača, mal som z Vianoc husiu kožu.

Pre svoj prvý špecifický album v kariére si Lucie Bílá musela odbehnúť akoby na začiatok svojej kariéry. Po zhruba štvrťstoročí sa totiž za ňou opäť zavreli dvere vydavateľstva Supraphon, teda miesta, kde vyšiel jej úplne prvý album a niekoľko singlov. Následne sa Lucka upísala inému koncernu a pre bežného konzumenta možno trochu bez logiky, ale napriek tomu, vianočný opus vydáva v Supraphone. Áno, uznávam, že bežnému konzumentovi to je jedno, hlavne, že sa k albumu dostane bez problémov v bežnej distribúcií. Tie ďalšie by už podľa mojich informácií mali opäť vyjsť v EMI a radová novinka dokonca pravdepodobne už v budúcom roku. Dovtedy si spoločne užime nádherné Vianoce s touto kráľovnou československého popu.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2010

01. Tichá noc (Stille Nacht, heilige Nacht)
02. Tambor (Little Drummer Boy)