Dnes je 21. júla 2018, meniny má a zajtra

Loreen – Heal

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 30.10.2012

Speváčka hneď na začiatku dala znať, že nie všetko bude tak ako zvyčajne a na jej nový album si fanúšikovia budú musieť nejaký čas počkať. Oplatilo sa.
Loreen – Heal

Jeden z najočakávanejších albumov sezóny konečne uzrel svetlo sveta. Od májového víťazstva Švédky Loreen v Eurosongu sa s napätím čakalo na to, ako bude vyzerať jej nový album. Speváčka hneď na začiatku dala znať, že nie všetko bude tak ako zvyčajne a na jej nový album si fanúšikovia budú musieť nejaký čas počkať. Oplatilo sa.

Ono to totiž zvyčajne funguje tak, že víťaz súťaže (zvyčajne je vždy vopred známy nejaký ten favorit), prichádza do dejiska hry už s pomaly hotovým materiálom, ktorý bude vedieť v prípade víťazstva okamžite zužitkovať. Ak sa totiž podarí niekomu vyhrať, zvyčajne má rok na svoju prezentáciu, pretože potom príde nový víťaz. A ten čas treba náležite využiť. Väčšina víťazov tak pár dní po skončení súťaž vydáva kompletný album a ťaží zo svojho kraľovania.

Loreen však bola odjakživa iná. Keď sa prebojovala do finále švédskej talentovej súťaže Idol, užila si to a následne sa stiahla z očí. Nebavilo ju byť pod tlakom vydavateľstiev a producentov, ktorí po nej chceli za horúca ušitý album a tlačili, aby bola komerčná, čo by síce predávalo, ale speváčke to bolo proti srsti. Svoje záväzky vyrovnala krátkym účinkovaním v inej reality show a následne sa stiahla do ulity.

Sama priznáva, že chvíľami mala pocit, že sa k hudbe ani nevráti a keď, tak nie verejne. Rozhodnutie zmenila minulý rok, keď jej vypršali všetky zmluvné záväzky a v podstate sa rozhodla začať od nuly. Eurosong bol ideálnou príležitosťou. Hoci sa veľmi polemizovalo, že víťazstvo mala vopred jasné na základe rôznych dohôd, podstatné ostáva, že pesnička s ktorou zvíťazila bola tým najrozumnejším, čo na tohtoročnom Eurosongu odznelo. Loreen si zarobila na hit, ktorý vďaka svojmu tanečnému (nie však kolotočovému) driveu obletel celú Európu a stal sa obrovským hitom.
LOREEN - EUPHORIA

Predpoklad, že sa na trhu o pár dní objaví celý album speváčka okamžite vyvrátila. Po súťaži potvrdila, že aj na oficiálne video k víťaznej skladbe sa ešte bude nejaký čas čakať a celý album vyjde najskôr na jeseň. Nejaké veci už síce mala v máji rozrobené, ale ani zďaleka nevedela, akoby to mohlo nakoniec vyzerať. Vyžiadala si dostatok času na to, aby pripravila solídny album, po ktorého vydaní by sa na seba mohla v pohode pozrieť ráno do zrkadla.

V tejto chvíli je už jasné, že ten pohľad bude veľmi príjemný a Loreen si k tomu môže pripísať aj ďalšiu pozitívnu vec navyše. Po dlhých rokoch totiž vydal víťaz Eurosongu zmysluplný album. Loreen sa totiž na ňom ani náhodou nesnaží ťažiť z víťazného hitu. Skladba síce je na album zaradená, dokonca v príjemnej, predĺženej verzii, ale to je asi tak všetko. Samozrejme, Euphoria udala nejaký smer, ale Loreen sa ho ani náhodou nemienila striktne držať.

To znamená, že na poslucháča nečaká tucet pesničiek v jednom rytme, ani vsamplované kúsky víťaznej skladby do všetkých ostatných skladieb, ale vynikajúci, profesionálny a hlavne samostatne preživší materiál. Loreennahrala album, vďaka ktorému sa veľmi rýchlo zbaví nálepky „víťaz Eurosongu“ a navyše album, ktorý jej (na rozdiel od väčšiny ostatných víťazov) zaručí životnosť aj po tom, čo v máji skončí jej kraľovanie a príde ďalší víťaz.

Heal je tanečná produkcia, bavíme sa tu svojim spôsobom o dance music, bavíme sa o Švédsku, takže si k tomu môžeme prirátať aj nálepku severského dance, ktorý je svojim spôsobom špecifický a na scénu priniesol už niekoľko úspešných umelcov, ale treba si k tomu pridať ešte niečo viac.

Loreen totiž ani náhodou neskĺzla do tej klasickej severskej tanečnej produkcie. Áno, je to tanečné, je to severské, je to komerčné, ale zároveň sa do muziky podarilo prepašovať niekoľko špecifických prvkov, ktoré na celej nahrávke vytvárajú dojem jedinečnosti a originality. Tajomnosť, do ktorej bola Loreen celý čas zahalená sa pomaly rozjasňuje a v podobe albumu Heal nabrala jasné kontúry.

Autorsky sa speváčka podieľala iba na niekoľkých skladbách, inak si na ich napísanie vybrala niekoľko skvelých spolupracovníkov, ktorým sa podarilo dokonale vycítiť to, o čo má speváčka záujem a čo na druhej strane nepochybne nadchne i samotných poslucháčov. Speváčka na celkovú podobu albumu dozerala aj producentsky. Nahrávku vydáva Warner Music a k albumu je pribalený tajomný, rozkladací, čierny booklet, na ktorého jednej strane sú autorské informácie a inak je vyskladaný zaujímavými obrázkami. Heal je mimoriadne vydarený komplet, na ktorý sa oplatilo čakať.

Vydavateľstvo: Warner Music, 2012
Linky: LOREEN

01. In My Head