Dnes je 25. augusta 2019, meniny má a zajtra

Lojzo – Lojzo / Lojzo IV.

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 28.07.2012

Predposledným albumom v tejto sérii je dvojalbum skupiny Lojzo, ktorý pod číslom 49 prináša debutový album a potom štvrtý album nazvaný jednoducho IV.
Lojzo – Lojzo / Lojzo IV.

Edícia Opus 100 mapujúca sto najzásadnejších albumov, ktoré vyšli pod hlavičkou vydavateľstva Opus sa v júni dostala do svojej polovice. Predposledným albumom v tejto sérii je dvojalbum skupiny Lojzo, ktorý pod číslom 49 prináša debutový album a potom štvrtý album nazvaný jednoducho IV.

Lojzo sa narodil 28. septembra 1982 v Bratislave. Mal hmotnosť 525 kg a meral 10,8 m. Nasledovali prvé vlastné piesňové krôčky a po zdarnom prekonaní detských chorôb, akými boli panický strach z mikrofónov, obecenstva, porôt a cesty vlakom, vyrazil do sveta - vlastne do Čiech. Prešiel toho hodne, od plzenskej PORTY až po Zlatý olomoucký syrček, a jeho putovanie sa postupne rozšírilo aj na domáce chotáre, ktoré takisto začali chápať, že nie každá hudba musí byť elektricko-automatizovaná, hlučná a textovo umelá.

Lojzo vznikol skôr zo vzájomného priateľstva a záľuby v hudbe ako zo samotného muzikantského kumštu. Pravda je aj tvrdenie, že nie každý Lojzo je muzikant a nie každý muzikant je Lojzo. Táto domáca podoba mena Alojz, podporená teplákmi a baretkami, v ktorých Lojzo vystupuje, spolu s nezvyklým nástrojovým obsadením a textovým jazykom vytvára domácku pohodu aj na vystúpeniach a vlastne na každom stretnutí s Lojzom, ktorého si obľúbili tak malé deti, ako aj ľudia v serióznom veku. I keď základy hudobného cítenia Lojza možno hľadať v tradícii kapiel, ktoré bavili ľudí a hrávali kedysi na jarmokoch a príležitostných zábavách mestský folk, predsa len v jeho piesňach cítiť aj vplyvy súčasnej populárnej hudby, ibaže využívané s nadhľadom a recesiou, čo v spojení so svojskými hudobnými nástrojmi vytvára špecifický, originálny zvuk. Nahrávka Lojza sa uskutočnila počas živého vystúpenia a je akýmsi prierezom jeho tvorby, ktorá neustále pokračuje a získava si čoraz viac priaznivcov. A ešte čosi. Platňu odporúčame počúvať v teplákoch. (oficiálne info z prvého albumu skupiny Lojzo)

O albume Lojzo:

Skupinu Lojzo pre slovenskú hudobnú verejnosť objavili české folkové a country festivaly, vrátane toho najslávnejšieho – plzenskej Porty. Čoskoro sa však ukázalo, že pre ich ortodoxné publikum je Ľudový Orchester Jednoduchej Zábavy Obyvateľstva vlastne príliš „popový a komerčný“. Na druhej strane to však znamenalo, že partia okolo nezabudnuteľného Mariána Kochanského prirodzeným spôsobom zapadla do veľkej éry slovenskej populárnej hudby a stala sa rovnocenným partnerom pop-rockových kolegov. Základ skvelých lojzovských pesničiek dala hudba námestí a trhov starej Bratislavy, v ktorej sa miešali žánre, tanečné štýly a to všetko bolo okorenené obrovskou dávkou nadhľadu a humoru. Debutový album Lojza sa ako jeden z posledných nahrával v štúdiu v Pezinku formou live koncertu a platí preň hodnotenie – čo skladba, to obľúbený hit.
Lojzo - Učiteľka chémie

O albume Lojzo IV:

V roku 1992 mala skupina Lojzo 10 rokov (ako oficiálny dátum jej vzniku sa uvádza 28.9.1982), tri úspešné albumy, nemálo hitov a stovky koncertov, kde partia dobre živených pánov v teplákoch a baretkách šírila okolo seba skvelú náladu. Štvrtý album vznikal za prudko sa meniacej spoločenskej situácie, na ktorú Marián Kochanský dokázal skvele reagovať v textoch (Politické hrude). A práve na ňom definitívne potvrdil svoj hitmakerský talent, ktorý vedel uplatniť nielen v rámci vlastnej (žánrovo i imidžovo presne definovanej) skupiny, ale aj v tom najuniverzálnejšom slova zmysle. Skladba Každý deň budú vraj Vianoce je dokonalou ukážkou toho, že aj tak zdanlivo sprofanovaná autorská kategória, ako vianočná pieseň sa dá urobiť nadčasovo a originálne, vrátane skvelého speváckeho partnera (Meky Žbirka) a v tomto prípade špeciálneho kapelníka (Fero Griglák).
Lojzo a Miro Žbirka - Každý deň budú vraj Vianoce

Hodnotenie albumov:

Debut skupiny Lojzo je jednoznačne legendou a pozná ho hádam úplne každý. Tie pesničky sa vďaka svojmu všestrannému šarmu stali nesmrteľnými a pozná ich každá generácia. Pri štvrtom albume by sme mohli polemizovať nad tým, nakoľko ho poznačila doba, ktorá so sebou priniesla presilu svetovej produkcie v éteri a album sa tak mohol stratiť v záplave svetových interpretov. O jeho jedinečnosti svedčí fakt, že keď som si ho pustil dvadsať rokov od vydania, okrem toho, že som tie piesne poznal naspamäť a každú som si pospevoval, prišli mi rovnako svieže, ako vtedy, keď som ich omieľal na gramofónovej platni. Jediné, čo mi trvalo dvadsať rokov bolo pochopiť, prečo sú na obale štvorky tie kráľovské klenoty. Dnes to viem – pretože je to kráľovský album. Ostatne, ako všetko, čo urobili Lojzovci.

Vydavateľstvo: Opus, 2012
Linky: OPUS 100

CD LOJZO