Dnes je 04. marca 2021, meniny má a zajtra

Lenka Filipová – Concertino Live - jedinečný nápad

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 02.05.2014

Nápad odohrať koncert na železničnej stanici je jedinečný, u nás neopozeraný a priznám sa, že by som bol veľmi rád neplánovane na danom mieste a pri takomto koncerte by som si určite ochotne počkal na ďalší vlak.
Lenka Filipová – Concertino Live -	jedinečný nápad

Ešte sa dejú veci, ktoré nasvedčujú, že niektorí ešte stále vnímajú hudbu, ako umenie a nielen komerčný produkt. Vždy ma poteší, keď niekto príde s novým nápadom, ktorý nakoniec urobí radosť mnohým ľuďom. Ak je to navyše niekto, kto je roky stálicou a jeho hity navyše nezovšedneli a tiež je to niekto, kto dokáže skombinovať klasiku s popom a ponúknuť tak divákovi dva v jednom, je to úžasné. Nateraz mi napadá jediné meno, ktoré by to zvládlo a... aj to zvládlo.

Reč je samozrejme o českej speváčke Lenke Filipovej, ktorá podľa mňa hudbu nikdy nerobila s tým, že by mala vopred vyrátané, koľko na tom zarobí. Robila ju preto, lebo ju to bavilo. Mala obrovské šťastie na skvelých textárov, ktorí dokázali pre jej jedinečné vnímanie napísať texty, ktorými si podmanila vnímanie svojich poslucháčov. Lenka Filipová je už dnes rovnaká klasika, ako tvorba, ktorou pretkáva na koncertoch svoje popové hity.

Nápad odohrať koncert na železničnej stanici je jedinečný, u nás neopozeraný a priznám sa, že by som bol veľmi rád neplánovane na danom mieste a pri takomto koncerte by som si určite ochotne počkal na ďalší vlak. Mnoho záberov na návštevníkov koncertu, najmä tých náhodných svedčí o jedinečnosti tohto nápadu. Netradičný priestor však so sebou prináša mnoho nástrah, tou najväčšou je asi zvuk, čo občas počuť aj na samotnej nahrávke, ale technici sa snažili urobiť maximum a myslím, že z daného priestoru aj maximum vytlačili.
Lenka Filipová - reportáž z Masarykova nádraží v Praze

Keďže som však v danej chvíli na danom mieste byť nemohol, veľmi sa teší z toho, že Universal Music prišiel na dvoch CD a jednom DVD so záznamom tohto jedinečného koncertu. Dovolím si príliš sa nemotať okolo výkonu Lenky Filipovej, pretože tam nie je moc čo riešiť. Jej úprimnosť, s ktorou odohrala hodinu a pol trvajúce predstavenie sa jednoducho dostane do každej obývačky. Jej piesne sú legendy, jej gitarový výkon je excelentný, jej spev je balzam na uponáhľanú dobu.

Priznám sa, že tie dve CD som počúval síce s nadšením, ale robil som si popri tom iné veci. Tak ako ľudia v hľadisku, i ja som si pospevoval notoricky známe hity, i lahôdky, ktoré divákom speváčka pribalila. Keď som však do prehrávača vložil DVD, priznám sa, že som hodinu a pol ostal na gauči ako prikovaný. Ide z toho niečo magické, niečo, čo v podstate nedokážem opísať, ale je to jednoducho ohromujúci zážitok, čo však koncerty i albumy Lenky Filipovej vždy boli.

Možno to bolo tým netradičným miestom, možno zafungovalo zloženie vybraných popových piesní popretkávaných klasikov od výmyslu sveta a určite zabrala o koncepcia programu. Lenka na Masarykovom nádraží v Prahe vystúpila jednak so skupinou, jednak s malým orchestrom, ale tiež so svojou dcérou Lenny, ktorá nielen bravúrne spievala, ale maminu geniálne sprevádzala na piáne. A úplne fascinujúce boli momenty, keď matka s dcérou ostali na scéne samé dve a predviedli nezabudnuteľný výkon, ktorý bol dôkazom toho, že jablko naozaj nepadlo ďaleko od stromu.
Lenka Filipová - 1. věta z koncertu D-Dur (A. Vivaldi)

Poďme sa baviť o obstojnom obraze, o zvuku rozmixovanom do formátu 2.0 i 5.1 a zároveň zvuku, z ktorého dostali technici. Jediná vec, ktorej nerozumiem je to, prečo na CD i DVD ostal v závere krik nejakého technika, niečo v zmysle „vole, co tam lezeš, mi to kazíš.“ Mne to mierne pokazilo dojem z celej nahrávky, tam by som spoločnosti, ktorá záznam pre Universal Music strihala, normálne naparil nejakú pokutu. Inak však nezabudnuteľný zážitok.

Na záver iba stručne, že medzi bonusmi nájdete fotogalériu a asi päť minútový dokument z „Concertino Tour,“ ktorý by som ja osobne koncipoval inak, dlhšie a dal priestor hovorenému slovu a nielen hudbe s obrazom, pretože jednak hudby je tam dosť a jednak nikto nerozumie, k čomu tie obrázky patria a pritom pohľad do zákulisia, navyše tak výnimočného podujatia je pre diváka vždy mimoriadne atraktívny.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2013
Linky: UNIVERSAL MUSIC

Interpret: Lenka Filipová