Dnes je 22. októbra 2018, meniny má a zajtra

Kryštof – Inzerát

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 13.11.2012

V zhrnutí do jednej vety si dovolím tvrdiť, že Kryštof vydali svoj najlepší album.
Kryštof – Inzerát

Keď tlačová správa o vydaní nového albumu skupiny Kryštof končila vetou „jednoznačne hudobná udalosť jesene,“ nahodil som dosť pochybovačný úškľabok a sucho som poznamenal „uvidíme“. Ospravedlňujem sa za to, pretože to, čo na mňa následne vybalila zostava okolo Richarda Krajča, to je hudobná udalosť jesene – jednoznačne

Priznávam, že hoci som ku Krajčovi a spol. mal vždy obrovský rešpekt, ich posledné nahrávky ma mierne povedané unavovali. Kapelu sa síce vždy posunula niekam vpred, ale oveľa viac ich bavilo experimentovať, strácať sa vo vlastných textoch a vyhýbať sa hitom ako bol Obchodník s deštěm. Bolo to viac o umení. Nie, nikdy to nebolo zlé, len to začínalo byť ťažko stráviteľné.

Pritom Kryštof bola vždy jedinečná zostava, ktorá sa skladala z fenomenálnych hudobníkov, ktorí dokázali do pesničiek vyčarovať niekoľko žánrov naraz a v celkom slušnom umeleckom a kultivovanom obale prinášať i hity. Aspoň u mňa však nastalo obdobie, keď sme si s Kryštofom potrebovali od seba oddýchnuť. A tak som celkom úspešne ignoroval album remixov a koncertnú nahrávku som prešiel pri varení.

A zjavne to malo zmysel. Aj keď toto nebude iba tým časom, čo spôsobilo, že som sa na nový album tešil. Aj chalani si dali v podstate pauzu od radových nahrávok, zmenili vydavateľstvo a zjavne plní novej energie a chute si podali Inzerát. Lepšie povedané, vydali Inzerát, album s rovnakým názvom, ktorý v sebe spája dokonalý autorský talent českých hudobníkov a silu americkej produkcie. V zhrnutí do jednej vety si dovolím tvrdiť, že Kryštof vydali svoj najlepší album.
Kryštof - Inzerát

Album, ktorý štartuje chytľavá klasika s názvom Římská, nasleduje ju titulná vec a prvý singel Inzerát, za ktorý m sa v tesnom závese tlačí fenomenálne (a v podstate časom už priam žiaduce) spojenie Kryštof a Jarek Nohavica. Okrem fantastického textu skladby Křídla z mýdla vyzdvihujem aj ochotu Jaromíra Nohavicu upustiť od pesničkárskych nálad a nechať sa zlákať rockovým zvukom. Nádhernú baladu nasleduje roztancovaná skladba Zatančím s fenomenálnymi dychovkovo-balkánskymi prvkami a keď pridám pesničku Parapet, čo je po zvukovej stránke jasná kryštofácka klasika, dostávame sa do polovice albumu.

Keby Inzerát vyšiel na LP platni, tak v tejto chvíli obraciame na gramofóne platňu a druhú polovicu nahrávky odštartujeme so skladbou Po kouscích. Znie tak energicky, že si lepší začiatok druhej polovice ani neviem predstaviť. Navyše toto je pesnička s textom, na aké sme u Krajča zvyknutí, báseň, v ktorej sa dokonale vyhral so slovíčkami a ich obalením do rockovej vypaľovačky vyčaroval skvelý hit.

V peřinách je nádherná balada so silným textom, v ďalšej skladbe dostáva poslucháč čriepky „Ze scenářů“, pričom text je dokonale umelecky. Prvky world music možno objaviť v predposlednej skladbe Čím víc vím a na záver prichádza božské spojenie. V pesničke Cesta sa Richard Krajčo spojil s najväčším novodobým talentov súčasnej českej pop music – s Tomášom Klusom. Je to tak dokonalé spojenie, ktoré ladí hlasom, rozumie si nepochybne umelecky a navyše sa pri mikrofóne stretli dva obrovské textárske talenty. Aj keď Klus s textom skladby nemá nič spoločné, som presvedčený, že Krajčovo básnické pero mu v tejto „spoločenskej etude“ nesmierne sadlo a výsledkom je z môjho pohľadu najsilnejšia česká skladba nového milénia. Nič tak silné, dobré a zmyselné po každej stránke som naozaj nepočul veľmi dlho.

Zámerne som ani pri jednej skladbe nepolemizoval nad tým, že toto by mohol byť úspešný singel. Z jediného dôvodu. Tento album prináša 10 nádejných singlov, absolútne vyrovnaných skladieb, z ktorých každá jedna je podľa mňa stopercentná. Kryštof sa na Inzeráte predvádza v tom najlepšom svetle. Inzerát je album, ktorý poslucháča neprestane baviť ani po desiatom prehratí a stále v ňom nájde niečo nové, čo ho zaujme. Celá kolekcia nahrávok je zabalená do perfektného bookletu, v ktorom sú fantastické fotografie, texty piesní, autorské informácie.

Je teda zrejmé, že Ostraváci si dali záležať naozaj na všetkom a svoj návrat na scéne pod novou vydavateľskou hlavičkou poňali naozaj veľkolepo. Nie však v podobe bujarých osláv, ale v podobe veľkolepéhho materiálu. Chlapci si postavili latku poriadne vysoko a budú mať problém prekonať ju. V každom prípade nech to bude akokoľvek, Inzerát ostane nielen nezabudnuteľným albumom kapely Kryštof, ale aj novodobej českej pop music vôbec. Kryštof dospel a vďaka za to.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2012
Linky: KRYŠTOF

Římská