Dnes je 24. januára 2019, meniny má a zajtra

Karel Svoboda – Michal David – Ondřej Soukup

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 24.05.2013

Kolekcia 3CD Hrdinovia českého muzikálu prináša výber toho absolútne najlepšieho z pôvodnej muzikálovej tvorby.

O kompilácii:
Kolekcia 3CD Hrdinovia českého muzikálu prináša výber toho absolútne najlepšieho z pôvodnej muzikálovej tvorby. Každé CD je venované jednému z trojice najvýznamnejších českých autorov. Muzikály Karla Svobodu obsahujú highlights zo všetkých štyroch muzikálov, ktoré slávny český skladateľ napísal: Noc na Karlštejne, ktorý tento rok oslavuje 40 rokov od svojho vzniku, Dracula - najúspešnejší pôvodný muzikál vôbec, veľkolepý Monte Cristo a posledný Svobodov muzikálový počin Golem.

Muzikály Michala Davida samozrejme otvára slávna Kleopatra, nadväzujú Traja mušketieri a Angelika aj hitmakerov autorský podiel v muzikáli Mona Lisa. Zastúpenie „histórie" uzatvára Kat Mydlář. Nemôže chýbať najčerstvejší počin - Anjeli za školou, ani songy z populárneho muzikálu Děti ráje.

Johanka z Arku má čestné prvé miesto na CD venovanom muzikálovej tvorbe Ondřeja Soukupa. Nasledujú slávne hity zo skladateľovej popovej tvorby, ktoré tvorili muzikál Láska je láska. V polovici nultých rokov tohto milénia sa na scéne divadla Ta Fantastika úspešne uvádzal Elixír života, preto má svoje zastúpenie aj na tomto nosiči, rovnako ako spracovanie príbehu o Robinovi Hoodovi z doby nedávno minulej. Svoje miesto tu majú ale aj Soukupove špeciálne projekty, originálna Záhrada rajských potešení a Šach Mat.

Hodnotenie kompilácie: veľmi zásadný a v mnohých ohľadoch jedinečný projekt pre všetkých milovníkov pôvodných muzikálov. Prvé, čo som si uvedomil bol fakt, že v Čechách sú v podstate štyria zásadný autori muzikálov. Troch z nich mapuje táto kompilácia, miesto neostalo pre Janka Ledeckého, ktorý na muzikálovom poli má podstatné zastúpenie a výberové CD by určite zaplnil aj Daniel Landa. V podstate však táto skladačka mapuje naozaj to najzásadnejšie z pôvodných českých muzikálov.
Lucie Bílá - Jsi můj pán

Jedinečný prínos Karla Svobodu na muzikálové pole sa datuje už neuveriteľných 40 rokov a jeho „Karlštejn“ je milovaný generáciami poslucháčov a divákov. Jeho dokonalosť však zasiahla i súčasného diváka, Drakula je z dnešného pohľadu nesmrteľný, Monte Cristo opäť aspoň na chvíľu postavil na nohy Ivetu Bartošovú a keď si pustíte záverečnú skladbu na CD venovanom Svobodovi, čo je Adonai z Golema, interpretovaný Petrom Mukom, pochopíte čo je nadprirodzený talent a nadprirodzené autorsko - interpretačné spojenie.
Ilona Csáková - Teď královnou jsem já

Zatiaľ, čo CD venované Karlovi Svobodovi má jedinečnú atmosféru, napriek neodškriepiteľnému fenoménu, som sa pri albume muzikálových počinov Michala Davida trochu nudil. Áno, tie veci sú silné, emotívne, dosiahli svoj úspech, ale nech mi Michal David odpustí, stále tam cítim viac komercie, než umenia. Zatiaľ, čo ten prvý to robil, pretože to miloval, u tohto druhého cítim trochu viac vidinu úspechu, než umelecký odkaz.
Lucie Bílá - Zahrada rajských potěšení

No a ten tretí, to je zas človek, ktorý mnohé veci robí s úplne novátorským prístupom, častokrát ostáva nepochopený a jeho veci sú napriek tomu, alebo práve preto nadčasové. Muzikálové veci Ondřeja Soukupa, to už sú jednak klasiky ako Johanka z Arku, ale tiež úplne netradičné veci, ako Zahrada rajských potešení, ktorá v deväťdesiatych rokov burcovala svojou odvážnosťou kritikou a z Lucie Bílej, ktorá celkom pochopiteľne dominuje na tomto výbere ako interpretka urobila hviezdu. Na tomto výbere sú dva, dnes už nedostupné kúsky, ktoré svedčia o nadčasovosti tohto materiálu.

Vydavateľstvo: EMI, 2013