Dnes je 21. apríla 2018, meniny má a zajtra

Karel Gott – S pomocí přátel (opäť božské)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 14.10.2014

Album, ktorý si napriek predpokladanej Gottovej fanúšikovskej základni vychutnajú doslova celé generácie.

Hudobny.sk

Odvážnemu šťastie praje. Či si maestro Gott sám vstúpil do svedomia, alebo bol k tomu dotlačený, je v tejto chvíli vlastne úplne jedno. Podstatné je, že z toho vznikol album, ktorý si napriek predpokladanej Gottovej fanúšikovskej základni vychutnajú doslova celé generácie.

O čo ide? Maestro sa po niekoľkých albumoch coververziíí odhodlal k nahrávke pôvodných skladieb. Konečne! Uznávam, že v situácii, keď po jeho boku nemôže stáť jeho dvorný autor hitov a výnimočný skladateľ, akým Karel Svoboda nepochybne bol, je pre Gotta mimoriadne náročné nájsť autora, ktorý by mu napísal album na telo.

A tu prichádza naozaj odvážny krok, za ktorý si maestro získal nielen môj obrovský obdiv, ale určite tiež obdiv mnohých mladších poslucháčov, ktorí by za normálnych okolností po cover verziách svetových evergreenov v podaní Karla Gotta nikdy nesiahli. Tento raz budú nadšení. Pretože ak sme sa v roku 1992 divili tomu, že si najväčšie hity z albumu Když muž se ženou snídá nechal Gott napísať Pavlom Haberom a otextovať Jankom Ledeckým, po viac než 20-tich rokoch sa (na začiatku) budeme diviť znova.

Doba sa zmenila, prišli noví hudobníci, častokrát Gottovi hudobne možno aj vzdialení, no maestro sa napriek tomu nebránil vstúpiť druhý raz do tej istej rieky. Tento raz sa však neorientuje len na špecificky okliesnený výber autorov, ale prostredníctvom štrnástich skladieb dáva priestor rovno štrnástim skladateľom a v podstate rovnakému počtu textárov. Veľké plus za odvahu, s ktorou do tohto projektu Gott išiel a ďalšie obrovské plus za fenomenálny výsledok.
Karel Gott - Chci teˇ

V roku 2014 totiž Karel Gott vydáva album, ktorý ho robí o dvadsať rokov mladším a popri tomu nahrávku, ktorej sa dá uveriť úplne všetko. Osobne mám problém iba s jedinou vecou, ale o tom neskôr. Priznám sa najskôr, že som sa popravde bál vložiť Gottovu novinku do prehrávača. Pri zostave autorov ako ORM-ovci, David a Patejdl na jednej strane, Radek Banga (Gipsy.cz), Martin Chodúr, Ondřej Brzobohatý na strane druhej a niekde medzitým Bende a Malátný som nemal predstavu o tom, čo z tej nahrávky vylezie.

A potom prichádzala nadšenie. Od prvej, jedinej prevzatej nahrávky Chci zpátky dát čas, ktorá má silné hitové ambície a od začiatku vlastne smeruje poslucháča na cestu, ktorou sa s Gottom vydáva, cez hitovo chytľavé Chci tě a Pátý den, napísané klasikmi, akými Vašo Patejdl a Michal David nepochybne sú, až po záverečný Testament z pera Ondřeja Brzbohatého, ktorý poslucháčovi na konci vyrazí dych. Ondřej Brzbohatý je neopísateľný zjav súčasnej českej hudobnej scény, čo dokázal už na svojom debutovom albume a Gottovu novinku zas uzatvára tak dokonalou skladbou, že si dovolím tvrdiť, že ak by sa v budúcnosti spojili cesty Gotta a Brzobohatého napríklad na celom albume, Gott by v Brzobohatom našiel niekoho, kto by sa vyrovnal samotnému Svobodovi, ba dokonca by bol dvojnásobným prínosom (čím sa pána Svobodu nechcem nijako dotknúť), keďže Ondřej dokáže priniesť kompletný song, teda hudbu i text. Pouvažujete nad tým, maestro :) ! Ďalším príjemný prekvapením je Martin Chodúr, ktorý rovnako prichádza s hudbou i textom a teším sa, že sa práve pri Gottovi odklonil od čakávanej kantilény a prichádza so sviežim popovým songom.

Gott prináša na albume zároveň štyri duety. Ten s Monikou Bagárovou doslova hraničí so svetovou produkciou, aká nám je silou mocou podsúvaná zo zahraničia a je dôkazom toho, že silný emotívny doják si dokážeme napísať aj doma a dokonca mu všetci rozumieme. Za mikrofón sa s Gottom postavil aj Michal Malátný (Chinaski), nechýba ani časom už overený duet s Olgou Lounovou Dál za obzor z roku 2012, pričom aj po dvoch rokoch sa zopakujem, že to Gottovi s Lounovou parádne hlasovo sedí a je to zároveň jeden z mála songov, ktorý zakúpený na supraphonline.cz nosím v aute už dva roky a stále ma neomrzel.

O posledný duet sa postaral Radek Banga z Gipsy.cz a to je práve tá nahrávka, ktorá mňa osobne na albume oslovila najmenej. A vôbec nie preto, že by do koncepcie albumu nezapadala, alebo by bola zlá. Nie, Gottovi sedí. Mne tam ale prekáža, s prepáčením, ten Radek, ktorého prejav a forma výrazu sa nezmenili od čias, keď sa Gipsy.cz pokúšali o úspech na Eurosongu a to je už päť rokov. Tam totiž ukázali nejakú cestu a na tej, a žiaľ, akoby stále na tom istom mieste, stoja dodnes. Nič v zlom, ale skladba Tak pojď se mnou mala byť bez výkrikov Radka Banga.

V globále je to však veľmi malé zlo, oproti veľkolepému celku, ktoré navyše niekoho môže nadchnúť. Karel Gott totiž v roku 2014 prichádza s veľkým prekvapením, ktoré je dôkazom toho, že maestro dokáže spolupracovať s niekoľkými generáciami autorov. Pre nich je to česť, pre neho svieži vietor. A na tomto albume okrem zbytočne patetického názvu zavial mimoriadne svieži vietor.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2014
Linky: KAREL GOTT

Digitálny predaj: Katarína