Dnes je 18. júna 2018, meniny má a zajtra

Karel Gott – Láska je nádhera - online album

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 22.01.2014

Po poslednom skvelom ohlase Gottových verzií svetových popových piesní je tu pokračovanie. Už pri nakrúcaní prvej kolekcie bolo jasné, že sa všetko naplánované na jedno cédečko nezmestí, ďalšie hity teda dostávajú šancu práve teraz.

Po poslednom skvelom ohlase Gottových verzií svetových popových piesní je tu pokračovanie. Už pri nakrúcaní prvej kolekcie bolo jasné, že sa všetko naplánované na jedno cédečko nezmestí, ďalšie hity teda dostávajú šancu práve teraz . V osvedčenej hudobnej produkcii Petra a Pavla ORM vznikli v rokoch 2012 a 2013 nahrávky štýlovo rôznorodé, ale spevákovou osobnou priazňou a speváckym kumštom spojené v príjemne logický celok. S dramaturgom albumu Janom Adamom vytipovali songy, ktoré sú dlhodobo uložené vo spevákovej pamäti i CD prehrávači. Primárne z rokov šesťdesiatych a sedemdesiatych, veľa melodických balád, ale tiež vítané oživenie v podobe rytmických, ba priamo tanečných trackov.

Medzi tie patrí napríklad To byla noc (pôvodne The 4 Seasons), V pravou chvíli řekni Stop (Logginsovo Footloose), Zmizely stíny (Nashovo reggae I Can See Clearly Now) alebo Odcházím s vírou (Steinmanovo Holding Out For A Hero, teraz prvýkrát natočené s textom Zdeňka Rytíře z roku 1985). Tá posledná pesnička bola riadením osudu naspievaná v októbrových dňoch Rytířovho definitívneho zbohom.

Pochopiteľnú slabosť má Karel Gott pre melódie s klenutými refrénmi, často majstrovsky vymyslené zámorskými skladateľmi. Neil Diamond (Rád bych vstoupil do tvých snů), Roy Orbison (titulná Láska je nádhera) alebo Burt Bacharach (S tebou žít) medzi ne rozhodne patria. Nájdeme tu ale aj nečakané prekvapenia: hity z repertoáru slávnych Aerosmith či skôr zabudnutých Gary Puckett & The Union Gap si Gott doprial až tento rok. Sčasti začujete texty už skôr napísané Jiřinou Fikejzovou, Eduardom Pergnerom alebo Zdeňkom Borovcom pre iných domácich interpretov, ale mnoho piesní bolo otextovaných nanovo. Hana Sorrosová, Miroslav Černý alebo Miloš Skalka tak spevákovi priamo na mieru pomohli svetom preverený repertoár urobiť aktuálne českým. Toto je podľa mňa jasný dôkaz toho, že do rovnakej rieky by sa nemalo dvakrát vstupovať, a keď už, tak s poriadne veľkým odstupom. Keď Karel Gott vydal album Dotek lásky, bol som bez seba nadšením. Absolútne neschvaľujem, keď domáci interpret a interpret tak veľkého mena zaradí na svoj radový album čo i len jednu cover verziu, v Gottovom prípade ma nadchol celý album coververzií. Mal som totiž pocit, že z toho albumu priam ide nadšenie z práce, ktorú mu maestro venoval.

Bohužiaľ, pri pokračovaní tohto projektu, ktorý vznikol pre údajný pretlak pripraveného materiálu už ten pocit nemám. Dôvody? Je ich hneď niekoľko, ale tým najväčším problémom je snáď to, že rovnako zamerané albumy vyšli veľmi krátko po sebe. Ku všetkej úcte k maestrovej práci, nastal čas, kedy by som si v prípade Karla Gotta veľmi rád vypočul niečo pôvodné, aj keď uznávam, že generácia skvelých autorov, ktorí Gottovi písali hity už skladá v umeleckom nebi a s tými novými sa maestro pochopiteľne ťažšie stotožňuje. Na druhej strane si však myslím, že lepšie skúsiť niekoho mladého, ako siahať po (hoci i osvedčených) svetových hitoch a prerábať ich na obraz český.
Karel Gott - V pravou chvíli řekni stop

Navyše mám pocit, že všetky silné veci vystrieľal Gott na Dotyku lásky? Alebo sme sa len nezhodli generačne. Zatiaľ, čo na predchádzajúcej nahrávke som našiel skladby blízke štyridsiatnikovi, tu je výber piesní posunutý do rokov šesťdesiatych a sedemdesiatych a nedokážem sa len s nimi stotožniť? Ťažko povedať, nič to však nemení na tom, že si stále myslím, že vydať relatívne krátko po sebe dva albumy plné cover verzií nie je šťastné riešenie. Navyše, ak, z môjho pohľadu, ten album otvára a uzatvára vydarený song a všetko ostatné je síce možno srdcu blízke maestrovi, ale aj po niekoľkonásobnom vypočutí mám skôr pocit, že sa to len vezie na vlne jeho značky.

Na druhej strane však nemožno tejto nahrávke vytknúť nič po produkčnej stránke. Je zrejmé, že ORM-ovci si dali záležať na tom, aby ten album znel dobre a aby bol hodný mena Karel Gott, čo sa im v tomto prípade vydarilo naozaj na sto percent. Z tohto pohľadu nemám voči tej nahrávke žiadne výhrady. Nesmierne sa teším z bookletu, pretože v Supraphone ako jedni z mála pochopili, že tá „knižka“ je vlastne pridanou hodnotou a dá sa využiť naozaj maximálne. A už v druhom prípade som sa stretol s tým, že polovica bookletu je venovaná „príbehom“ jednotlivých skladieb o tom, ako sa dostali na tento album, druhá polovica je potom zaplnená textami piesní a autorskými informáciami. Ak teda siahnete po klasickom CD, verím, že budete z bookletu rovnako nadšení.

Patrilo by sa asi spomenúť aj toho, kto za to môže najviac, teda maestra Gotta, ale vzhľadom k tomu, že hádam každý pozná jeho profesionálny a maximalistický prístup k nahrávaniu, je informácia o jeho skvelom prejave akýmsi nosením dreva do hory.

Album Láska je nádhera si môžete okrem klasického CD zabezpečiť aj v digitálnej forme, keďže ho vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 5 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu a ďalšími titulmi vydavateľstva Popron, či Universal Music – vrátane zahraničného katalógu, tohto zahraničného vydavateľského koncernu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. Samozrejmosťou je zadná strana obalu a booklet, ktoré si kupujúci sťahuje rovno so zakúpeným albumom. Ďalšou novinkou je, že ukážku každej skladby na supraphonline.cz si môžete vypočuť 2x po pol minúte. Po zakúpení albumu si ho môžete sťahovať bez obmedzenia počtu stiahnutí. Otestovali sme supraphonline.cz a z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že ide o veľmi jednoduché, zrozumiteľné a rýchle sťahovanie s množstvom spôsobov platenia, od prevodu v banke, až po platbu platobnou kartou, čo uľahčuje sťahovanie zahraničným kupujúcim. Stiahnuté skladby si môžete napáliť na CD a pre zberateľov je tu tak možnosť vytvoriť si archív v CD kvalite a s titulmi, ktoré bežne nie sú na trhu. Tento titul kúpiš v digitálnej podobe na www.supraphonline.cz

Vydavateľstvo: Supraphon, 2013
Linky: KAREL GOTT ZOZNAM SKALDIEB: 01. To byla noc (December, 1963 (Oh, What A Night)) 02. Rád vstoupil bych do tvých snů (Girl, You'll Be A Woman Soon) 03. Láska je nádhera (A Love So Beautiful) 04. Mít oči dokořán (I Don't Want To Miss A Thing) 05. Být s tebou (Miss You Nights) 06. V pravou chvíli řekni Stop (Footloose) 07. Zmizely stíny (I Can See Clearly Now) 08. Půjdu za tebou (Somos novios - It's Impossible) 09. A Máš To 10. Láskou a květem se braň (Young Girl) 11. S tebou žít (/They Long To Be/ Close To You) 12. Co na tom? (No Matter What) 13. Song má se hrát (I Write The Songs) 14. Odcházím s vírou (Holding Out For A Hero)