Dnes je 19. júla 2019, meniny má a zajtra

Karel Černoch – Písničky potichu

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 19.03.2014

Karel Černoch na tejto netradičnej nahrávke potvrdzuje svoje kvality, potvrdzuje, že žiadny žáner pre neho nie je neprekonateľný, jednoducho potvrdzuje, že to bol pán spevák a je obrovská škoda, že ho už niet.
Karel Černoch – Písničky potichu

Pripomínať si nedožité výročie je smutné, ale upozorniť na skôr prehliadanú podobu Karla Černocha je skôr potešením. Jeho dcéra Tereza zostavila kompiláciu z málo známych či úplne nepoznaných nahrávok, zachytávajúcich otecka bez rockového alebo bigbandového sprievodu, len s gitarou či malou partiou. Archívy Českej televízie, Českého rozhlasu, ale aj tie súkromné Karla Černocha, Václava Prejzka, Jiřího Pertla a Ondřeja Suchého vydali svedectvo o spevákovi v príťažlivo jemnej hudobnej nálade.

Je to vlastne pesničkársky album, ktorého podstatnú časť si napísal a na gitaru zahral spevák sám, zvyšok materiálu mu bol následne napísaný priamo na telo. Nahrávky sú z rokov 1972 až 1990, niektoré možno zvukovo úplne neobstoja pred nárokmi hi-fi-stov, ale všetky do jednej sú výbornými ukážkami spevu muža s obdivuhodným rozsahom, technikou a posväteným súladom s textami. Sprevádza ho pri tom tiež Jiří Pertl alebo Milan Tesař, budete počuť aj basgitaru Jiřího Veselého. Okrem jedinej prevzatej (For All We Know) sa jedná o piesne z domácich zdrojov. Okrem občasnej malej skupinky ide prevažne iba o hlas, gitaru a slová. Vedľa bigbítového, swingového, popového či muzikálového odkazu Karla Černocha je to ďalší dôkaz jeho univerzálnej jedinečnosti v repertoári, ktorý si označenie „krásne potichu“ plným právom zaslúži.

Toto je presne ten neuveriteľný druh albumu, o ktorom viete, že vyšiel, nehrniete sa k tomu, aby ste si zabezpečili a vložili ho do prehrávača, ale keď na to dôjde, nedokážete ho pustiť z hlavy. V podstate asi ani nemá príliš význam sa rozpisovať. To najdôležitejšie o nahrávke načrtol sám vydavateľ v úvode článku a viac nie je moc čo pridávať. Okrem toho, že je to neuveriteľne úprimný album, ktorý si poslucháč zamiluje. Zamiluje si ho postupne. Pieseň od piesne. Na začiatku je ten pocit, že Černoch – tam asi nemožno čakať žiadne prekvapenia a potom ich príde trinásť. A po každej jednej skladbe prichádza pocit, že láska k tomuto titulu je intenzívnejšia. Karel Černoch na tejto netradičnej nahrávke potvrdzuje svoje kvality, potvrdzuje, že žiadny žáner pre neho nie je neprekonateľný, jednoducho potvrdzuje, že to bol pán spevák a je obrovská škoda, že ho už niet.
Tvarůžky na Růžku

Album Písničky potichu si môžete okrem klasického CD zabezpečiť aj v digitálnej forme, keďže ho vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 5 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu a ďalšími titulmi vydavateľstva Popron, či Universal Music – vrátane zahraničného katalógu tohto zahraničného vydavateľského koncernu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. Samozrejmosťou je zadná strana obalu a booklet, ktoré si kupujúci sťahuje rovno so zakúpeným albumom. Ďalšou novinkou je, že ukážku každej skladby na supraphonline.cz si môžete vypočuť 2x po pol minúte. Po zakúpení albumu si ho môžete sťahovať bez obmedzenia počtu stiahnutí. Otestovali sme supraphonline.cz a z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že ide o veľmi jednoduché, zrozumiteľné a rýchle sťahovanie s množstvom spôsobov platenia, od prevodu v banke, až po platbu platobnou kartou, čo uľahčuje sťahovanie zahraničným kupujúcim. Stiahnuté skladby si môžete napáliť na CD a pre zberateľov je tu tak možnosť vytvoriť si archív v CD kvalite a s titulmi, ktoré bežne nie sú na trhu. Tento titul kúpiš výlučne v digitálne podobe na www.supraphonline.cz

Vydavateľstvo: Supraphon, 2013

ZOZNAM SKALDIEB:
Motýl, který přeletěl oceán