Dnes je 25. mája 2020, meniny má a zajtra

Jiří Korn – O5 - výnimočné nahrávky, ktoré už nezoženiete – I.

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 22.09.2013

Jiří Korn, napriek tomu, že dlhé roky predtým bol mnohými zaškatuľkovaný ako ten, čo stepuje s Helenou, mal vždycky nadhľad a bol o krok vpred pred ostatnými.

Písal sa rok 1992, prvotný porevolučný atak svetovej produkcie, ktorý takmer zabil domácu produkciu bol úspešne na ústupe, na hudobnom trhu sa objavili prvé domáce hudobné vydavateľstvá a usídlili sa tu i svetové korporácie, domáci speváci začali tvoriť a vydávať svoje prvé porevolučné nahrávky. Fakt z uvoľnenia situácie, kedy sa mohlo tvoriť, ako sa chcelo priniesol mnoho prekvapení. Nezabudnuteľným sa nepochybne stal dnes už regulárne nedostupný album Jiřího Korna - O5.

Jiří Korn, napriek tomu, že dlhé roky predtým bol mnohými zaškatuľkovaný ako ten, čo stepuje s Helenou, mal vždycky nadhľad a bol o krok vpred pred ostatnými. Jeho moderné tanečné nahrávky, divoké hudobné spojenia a občas i drzé texty robili vrásky hudobným dohliadačom, no tešili fanúšikov kvalitnej muziky. V roku 1992 využil Korn všetok potenciál a myslím si, že sa pri albume O5 doslova utrhol z reťaze. Mimochodom, hoci spevák rád označoval niektoré svoje nahrávky poradovým číslom, v tomto prípade ide o jeho obľúbené slovné hračky a skratka O5 nie je poradovým číslom, ale odkazuje na fakt, že Jiří Korn je tu „opět“.

To sú však drobnosti. Ono najzaujímavejší je samotný album. Priznám sa, že netuším, či v tej dobe vyšiel na CD, ja osobne si spomínam na klasickú platňu a magnetofónovú kazetu. Ak aj vyšiel na CD, tak určite iba vo veľmi striktnom náklade (vtedy si u nás CD prehrávače iba hľadali cestu) a dnes je v podstate „legálne nedostupný“ v akejkoľvek forme.
Jiří Korn - Tržní démon

Album priniesol 10 skladieb, pod ktorými je producentsky podpísaný Roman Štefl, ktorého meno sa vo výraznej miere spája najmä so spoluprácou s Ilonou Csákovou. Veľmi nadčasovo zmýšľajúci producent a skladateľ nielen album produkoval, že na všetkých pesničkách sa podieľal i autorsky, či už ako výhradný skladateľ, spoluautor (spolu s Kornom), alebo aranžér coveru Romerovej Hippy Hippy Shake. Aj z dnešného pohľadu, neuveriteľných 21 rokov od pôvodného vydania, znie album ako celok nadčasovo a jedinečne.

Na vzniku albumu spolupracovala tiež textárska elita, pretože páni Eduard Krečmar, Zdeněk Borovec a excelentná Gabriela Osvaldová napísali Kornovi texty doslova na telo. Je známe, že Jiří Korn nikdy nemal problém s tým, čo spieva a ak sa s textom vedel stotožniť, dokázal zaspievať výbušnú vec. Na tomto albume ich má desať - je tam pop, tanec, boggie, rock n´roll, jednoducho šialenstvo od výmyslu sveta, s veľmi brilantnými textami, pričom obaja spomínaní páni textári sa postarali o to, aby zanechali po sebe veľmi dôstojný a hodnotný materiál. K tomu všetkému pridala Gabriela Osvaldová ešte aj štipku svojho povestného humoru a niekoľko nezabudnuteľných dvojzmyselných narážok.

Vrcholom albumu je nepochybne spolupráca Jiřího Korna s Lucií Bílou. V najsilnejšej nahrávke albumu, pesničke Sex Ghost spieva o reinkarnácii (aj keď o inej, než tej bežnej) a reinkarnáciu vo svojom umeleckom živote prežívala i Lucie Bílá. Hrala v muzikáli bedári, s Ondřejom Soukupom nahrala najskôr nezabudnuteľnú filmovú skladbu a následne celý album a jej hosťovanie na tomto albume bolo v tom čase jednou z mnohých čerešní na torte v jej kariére. Bolo to zároveň obdobie, v ktorom Bílá kričala a o dušu kričí nielen v spomínanom slaďáku Sex Ghost, ale aj v (na konci) diabolsky dvojzmyselnej Pro mou vyholenou, pričom obe skladby otextovala práve Gabriela Osvaldová. Čo sa týka „kriku“ Lucie Bílej zaznamenaného na nejakom nosiči, toto je nepochybne jeden z top záznamov.
Jiří Korn - Sex Ghost

Tento album je nepochybne najvýraznejším kompletom v diskografii Jiřího Korna. Žiaľ, je pravdepodobné, že doba, v ktorej vyšiel si vyžiadala daň v podobe toho, že mnohí o jeho existencii ani len netušili. Dnes je nahrávka legálne dostupná v obchodoch Amazon, či iTunes, no v oboch prípadoch je dostať sa k nej špecifická úloha. Nemám informáciu, že by ju ponúkal niektorý z miestnych digitálnych obchodov a k „hmotnému“ nosiču sa dnes nedopátrate ani cez rôzne hudobné antikvariáty.
Jiri Korn Pro mou vyholenou

Vydavateľstvo: Monitor, 1992
Linky: Jiří Korn