Dnes je 21. februára 2020, meniny má a zajtra

Jindřich Parma – Parma Electronics 2 (online album)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 26.03.2014

Už druhý inštrumentálny album štúdiového projektu Parma Electronics ponúka osobitý, ale rôznorodý počítačovej pohľad Jindřicha Parmu na elektronickú hudbu dneška.

Už druhý inštrumentálny album štúdiového projektu Parma Electronics ponúka osobitý, ale rôznorodý počítačovej pohľad Jindřicha Parmu na elektronickú hudbu dneška. Sú tu napríklad psychedelické Smoke In My Heart, Clouds In Steam, alebo Virtual Attack, ďalej úplne prvá Parmova skladba, ktorú kedy zložil Už to bude, tu pod názvom M.A.H.G.O.N, ktorá je ozvláštnená použitím samplov.

Nechýbajú ani tanečné skladby, medzi ktorými je i song Jazzie, na Parmu vcelku neobvyklá skladba, zastúpená hneď dvoma verziami, pričom tá druhá je opäť ladená do psychadélie. Na albume ešte nájdete melodický track Abataj JB, electrofunk, ale tiež sedemminútový opus Sweet Culmination. Album vznikal takmer dva roky, mix je z roku 2014. Celkom 48 minút počítačovej hudby. Vitajte v hudobnom mozgu Jindŕicha Parmu.

Hovorí sa, že nemožno súdiť knihu podľa obalu a ono na tom niečo bude. Niežeby som odsúdil nové dielo Jindřicha Parmu na základe obalu, skôr ma nahlodávala myšlienka, čo to bude za projekt, pre ktorý si Parma vymyslel ďalší názov a nestačí mu označenie jeho menom, či osvedčenou značkou Hipodrom. Z vyššie uvedeného sa dá napokon logicky usúdiť, že ide o žánrovo trochu iný materiál a preto je to niečo iné. A keď si to vypočujete, tak možno po prvom kole dospejete k tomu, čo ja. Nakoniec z tohto stretnutia totiž bola láska na prvý pohľad, či skôr na prvé počutie.

Priznám sa, že som sa bál označenia počítačová hudba, mal som strach, že to bude chladné a nebude to mať dušu a akosi som si pri tom všetkom neuvedomil, že Jindřich Parma vždy inklinoval k technickým vymoženostiam, sledoval trendy a tvoril na ich základe a na základe technických možností, ktoré mal. Myslím, že mnohokrát niektoré inštrumenty skúšal ako úplne prvý v Československu a boli z toho hity. A s radosťou si dovolím konštatovať, že v prípade Parma Electronics 2 tomu nie je inak.

Keby známy skladateľ totiž chcel, nemal by problém dať tie songy niekomu otextovať, prizvať si nejakých spevákov a natočiť ich ako „plnohodnotné piesne.“ Určite by sa našli zástupy ochotných, ktoré by do toho išli. Pretože Parma prichádza na jednej strane s niečím úplne sviežim a na druhej strane do toho dokázal namiešať niečo, na čo sme u neho zvyknutí a čo u neho milujeme. V P.E.M. Underground nájdete prvky jedinečného Hipodromu, v ďalšej skladbe je vsamplovaný zvuk praskajúcej platne, pri úvodnej Jazzie šokuje, akým smerom sa Parma vybral, pretože je to niečo, čo by poslucháč od neho nečakal.

V podstate je to jedenásť mimoriadne milých prekvapení, ktoré nadchnú tak fanúšikov Parmovej tvorby (najväčšie hity Petra Kotvalda, Hipodrom, ...), ako aj tých náhodných „zblúdilcov,“ ktorí na nahrávku natrafia. Priznávam, keď som si ju sťahoval, ani v duchu ma nenapadlo, že sa moje hodnotenie dostane vôbec za polovicu. Prepáčte, maestro, zbrklo som „súdil podľa obalu.“ S o to väčšou radosťou dávam plný počet práve v momente, keď mi ten album hučí do uší už ani neviem, ktoré kolo. Skvelá práca!

Album Parma Electronics 2 si môžete zabezpečiť v digitálnej forme, keďže ho vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 5 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu a ďalšími titulmi vydavateľstva Popron, či Universal Music – vrátane zahraničného katalógu, tohto zahraničného vydavateľského koncernu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. Samozrejmosťou je zadná strana obalu a booklet, ktoré si kupujúci sťahuje rovno so zakúpeným albumom. Ďalšou novinkou je, že ukážku každej skladby na supraphonline.cz si môžete vypočuť 2x po pol minúte. Po zakúpení albumu si ho môžete sťahovať bez obmedzenia počtu stiahnutí. Otestovali sme supraphonline.cz a z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že ide o veľmi jednoduché, zrozumiteľné a rýchle sťahovanie s množstvom spôsobov platenia, od prevodu v banke, až po platbu platobnou kartou, čo uľahčuje sťahovanie zahraničným kupujúcim. Stiahnuté skladby si môžete napáliť na CD a pre zberateľov je tu tak možnosť vytvoriť si archív v CD kvalite a s titulmi, ktoré bežne nie sú na trhu. Tento titul kúpiš výlučne v digitálne podobe na www.supraphonline.cz

Vydavateľstvo: Parma Productions, 2014

ZOZNAM SKALDIEB:
Jazzie