Dnes je 16. júla 2019, meniny má a zajtra

Iveta Bartošová – Víš, lásko (online album)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 05.09.2012

Kompilácia rarít, iných verzií hitov a nedostupných skladieb z repertoáru Ivety Bartošovej, vydaná ako digitálny album vydavateľstva Supraphon.

Supraphon siahol do svojho archívu a fanúšikov Ivety Bartošovej potešil digitálnou kompiláciou rarít, iných verzií jej známych hitov a nedostupných skladieb z jej repertoáru. Nejde o klasický album, skôr o EP platňu, na ktorej poslucháč nájde deväť skladieb Ivety Bartošovej, ktoré vznikli v rozmedzí rokov 1985 – 1989 a postupne tak kompletizujú jej zaznamenaný repertoár.

Ani v najmenšom nemienim polemizovať nad tým, nakoľko predaj tejto kompilácie môže Ivete pomôcť v jej súčasnej situácii. K albumu sa staviam skôr ako k zberateľskej rarite, ktorá nepochybne poteší každého fanúšika tejto princeznej českého popu, navyše ak ide o vskutku veľmi zaujímavé skladby.
I.Bartošová+P.Sepéši -DEN JE KRÁSNÝ

Album otvárajú tri skladby, ktoré má v repertoári hádam každá interpretka či interpret českej pop music. Pesnička Den je krásny pochádza z muzikálu Starci na chmelu a na albume sa nachádza vo verzii naspievanej Ivetou a Petrom Sepéšim (Iveta ju naspievala aj so Stanislavom Procházkom). Ďalšou klasikou je Červená řeka a za ňou nasleduje popová verzia hitu Pátá (Down Town), ktorú okrem iného poznáme aj v podaní Ilony Csákovej.

Všetky tri skladby vznikli v roku 1985, nahrávali sa sa v Československej televízii s Orchestrom Československej televízie a je možné predpokladať, že vznikli kvôli nejakému zábavnému programu, ktorých sa v tom čase hemžilo na obrazovkách nespočet. Priznávam, že ani v jednom prípade som netušil, že niektorú z týchto piesní má Iveta vo svojom repertoári a ich vydanie ma naozaj potešilo.
Iveta Bartošová - Pátá

Najväčšiu radosť mi však urobilo digitálne vydanie pesničky Františka Janečka a Michala Davida Radovánky. Tá svojho času otvárala kompiláciu hitov interpretov Františka Janečka a hoci to možno nie je pravda, osobne som ju až doteraz nenašiel na žiadnom Ivetinom CD. Radosť trochu kazí fakt, že niekde v štyridsiatej sekunde je nejaká technická chyba, ktorá je pri počúvaní dosť zreteľná. V každom prípade je však vydaním tejto skladby zmapovaná asi najpodstatnejšia časť pôsobenia Ivety Bartošovej u Františka Janečka na CD, či digitálnych nosičoch. Tú totiž tvorili štyri skladby – sólové hity Léto a tu uvedené Radovánky a dva duety s Michalom Davidom (To je naše věc a Konto štěstí).
Iveta Bartošová - Radovánky

Do druhej polovice albumu privedú poslucháča dva známe hity – titulná Víš, lásko z debutového albumu Ivety Bartošovej a pesnička Když láska schází z jeho nasledovníka, platne Blízko nás. Ani v jednom prípade však nejde o verzie známe z LP platní, ale o pôvodné nahrávky, ktoré vznikli predtým, než sa nahrali verzie, ktoré sa napokon objavili na albumoch. Pri pozornom počúvaní objaví poslucháč rozdiely nielen v dĺžke týchto verzií a albumových verzií, ale aj v hudobných podkladoch.
Iveta Bartošová -To já,ne ty

Kde sa v repertoári Ivety Bartošovovej objavila skladba Vladimíra Leonardoviča Matějskijeho To já, ne ty (Luna, Luna) to netuším, rovnako, ako som netušil, že ju Iveta vôbec niekedy nahrala. Konkrétne pre Supraphon na jeseň roku 1987. Ďalšia skladba bude pre mnohých prekvapením. Aj keď priznávam, že o existencii piesne Ta chvíle patří nám som vedel, hoci som ju až doteraz nikdy nepočul. Iveta ju nahrala v roku 1988 a ak sa nemýlim, tak verejne dostupná je po prvý raz. Stále by na tom nebolo nič zvláštne, ani v momente, keď doplním, že autorom je Michal David. To najzaujímavejšie však je, že poslucháč ju veľmi dobre pozná z jediného albumu Michala Davida a skupiny Allegro. Hudobne totiž ide o pieseň Jak snadno uvěří se lhářům a Iveta s pop rockovým podkladom tohto notoricky známeho hity znie prinajmenšom zaujímavo.
Iveta Bartošová - Vtíravá píseň

Exkluzívny album rarít Ivety Bartošovej uzatvára Vtíravá píseň, chytľavá pieseň s melódiou Raimondsa Voldemaroviča Paulsa, ktorú Iveta nahrala pre Supraphon v Jevanskom štúdiu s Orchestrom Ladislava Štaidla v roku 1989 a priznávam, že pre mňa to bolo ďalšie zaujímavé prekvapenie.

Celkové hodnotenie tohto albumu je teda absolútne pozitívne. Až na malú technickú chybu v jednej z piesní ide o skladačku skvelých nahrávok, ktoré nevytvorili album s piesňami, ktoré poslucháč nájde bežné dostupné, ale doplnili zbierku repertoáru českej popovej princeznej. Osobne by som práve na takomto druhu skladačky privítal napríklad duety s Michalom Penkom, pesničky Zpívej a Velký sen, ktoré sa pravdepodobne nachádzajú v archíve Supraphonu, ale problém bude asi niekde inde. Zjavné však je, že čo sa týka Ivetiných pesničiek, archív Supraphonu ešte zurčite nepovedal posledné slovo.

Ako si kúpiť album Víš, lásko:

Výberový album Ivety Bartošovej vydavateľstvo Supraphon (spolu s viac ako 3 000 ďalšími titulmi zo svojho archívu) sprístupnilo prostredníctvom online obchodu www.supraphonline.cz. Na rozdiel od iných obchodov s hudbou získate v Supraphone kompletný album, vrátane pôvodného obalu. Pesničky možno sťahovať v dvoch formátoch, pričom kvalita skladieb vo formáte FLAC (za mierne vyššiu cenu) sa rovná kvalite CD. K stiahnutiu v tomto formáte dostávate skladby vo formáte mp3 automaticky k tomu.

01. Den je krásný
02. Červená řeka
03. Pátá (Down Town)