Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 05.05.2016

Konečne posmrtná kompilácia, ktorá je pre fanúšikov a nie pre vypočítavosť vydavateľa.
Iveta Bartošová – Krásná neznámá
Zdroj obrázku: Parlophone CZ / Monitor / Warner Music

Hudobny.sk
Táto skladačka piesní Ivety Bartošovej jasne dokazuje, že aj princezná československého popu mala svoje neposlušné tenisky, len sa za ne hanbila menej, ako jej úspešnejšia kolegyňa.

Interpreti to nemajú ľahké. Iróniou umeleckého osudu je, že najlepšie zarábajú po smrti. V jednom z bratislavských obchodov s hudbou som sa informoval o tom, či sa nečakaná smrť Princea odrazila na predajnosti. Predavačky mi s nenápadným úsmevom na tvári prezradili, že predali od neho aj to, čo im roky ležalo v regáloch.

Iveta za svojho života tiež nemala ľahké obdobia. Pricucávali sa k nej väčšinou ľudia, ktorí chceli ťažiť z jej slávneho mena. Nahrávky, ak už nejaké vznikli, príliš na odbyt nešli. Potom Iveta povedala zbohom a dalo sa čakať, že sa začnú objavovať rôzne kompilácie jej hitov. Ako v sprievodnom texte aktuálneho CD Krásná neznámá píše sám Vladimír Kočandrle, keď chceli pripraviť niečo naozaj zaujímavé k Ivetinej nedožitej päťdesiatke, vedel, že to nesmie byť ďalšia kompilácia, ktorých Ivete vyšlo už niekoľko, a ktoré prevetrali speváčkine hity odpredu dozadu a potom aj späť.

A tak vznikla Krásná neznámá, na ktorej vzniku má obriu zásluhu vedúca Ivetinho fanklubu, ktorej štatistické informácie a následná spolupráca s archívmi rozhlasu, televízie, či hudobných vydavateľstiev dovolili vzniknúť skladačke, o ktorej možno bez mihnutia oka povedať, že konečne vznikla posmrtná kompilácia, ktorá je pre fanúšikov a nie pre vypočítavosť vydavateľa.

Krásná neznámá prináša dve desiatky Ivetiných špecifických skladieb, z ktorých mnohé sa objavujú na disku vôbec prvý raz, prípadne vyšli iba digitálne, alebo na špeciálnych projektoch, ktoré sú dnes dávno zabudnuté. K speváčkiným fanúšikom sa tak dostáva skutočná a hlavne hodnotná rarita, ktorá symbolicky uzatvára Ivetinu kariéru tak, že ju mapuje prostredníctvom skladieb zásadných, no málo známych, zabudnutých, alebo absolútne neznámych. Prípadne sa ešte dočkáme piesní, ktoré sme vo finále poznali v iných verziách. Pesničky na kompilácii sú radené chronologicky, čo zároveň prináša nádhernú ukážku vývoja princeznej československého popu.

A zásadné momenty? V roku 1983 nahrala Iveta v ostravskom rozhlasovom štúdiu svoju vôbec prvú pieseň Napsal jsi pro mě písničku. Keď ju dnes počujete, zrejme si uvedomíte, že aj Iveta mala svoje neposlušné tenisky, len sa za nej hanbila menej, než jej úspešnejšia kolegyňa. Pesnička ju katapultovala na súťaž Mladá pieseň Jihlava a tu niekde sa začína rozprávka o Ivete Bartošovej.

V roku 1986 sa Iveta zúčastnila v Bulharsku na festivale Zlatý Orfeus s nežnou baladou Jen já a motýl. Po návrate z festivalu sa textár Zdeněk Borovec rozhodol text prepracovať a tak vznikla úplne nová nahrávka, ktorá bola použitá na Ivetiných albumoch. Kompilácia prináša festivalovú verziu.

Michal David napísal v roku 1988 jeden zo svojich najväčších hitov Jak snadno uvěří se lhářům. Tú istú melódiu s iným textom nechal naspievať Ivetu Bartošovú pod názvom Ta chvíle patří nám. Osud chcel, že Michalova pieseň mala úspech, zatiaľ čo Ivetina verzia upadla do zabudnutia a v plnom lesku objavená pre tento album. Kto pozná Davidovu verziu z jeho jediného albumu so skupinou Allegro, ktorú založil po odchode z Krokov Františka Janečka, zrejme bude mať rovnaký problém zvyknúť si na Ivetin text, ako ja.

Iveta Bartošová & Michal Penk - Zpívej

V roku 1989 bola Ivete pridelená významná úloha v dramaturgii Československej spartakiády 1990. Politický vývoj ale zamiešal kartami a pozoruhodný duet s niekdajšou superhviezdou Michalom Penkom bol predurčený k zániku. Pri príprave tohto albumu sa podarilo nahrávku Namaluj svůj velký sen nájsť v autorských archívoch a pripomenúť tak krátke obdobie intenzívneho umeleckého aj osobného zblíženia Ivety s Michalom Penkom. Tá spolupráca je napokon na kompilácii zachytená štyrmi piesňami, pričom si myslím, že minimálne pri polovici to budú pre poslucháčov absolútne „novinky“. Najvýraznejšie rezonoval duet Zpívej, ktorý sa dočkal aj (východo)nemeckej verzie.

Muzikál Johanka z Arku Ondřeja Soukupa a Gabriely Osvaldovej je takmer pre každého spájaný s menom Lucie Bílej. Len znalci si však spomenú, že tá túto úlohu nakrátko opustila. Príležitosti sa vtedy chopila Iveta a dala Johanke novú podobu. To obdobie nepochybne poznamenal škandál, keď Iveta mala nastúpiť do predstavenia a divadlo muzikál krátko na to stiahlo z repertoáru. Na albume Krásná Neznámá vychádza jediná uchovaná nahrávka Nebe to ví. Ivetin prejav v nej je dojemný, no je zrejme, že speváčka vtedy neprežívala najlepšie obdobie.

Klasický hit Waldemara Matušky Eldorádo popisuje v texte Iva Fischera ideálny svet. Práve ten Iveta zrejme márne hľadala v dobe svojho rozpadávajúceho sa manželstva s hercom Jiřím Pomejem. V sprievode formácie Walda Gang tak vznikol absolútny unikát a zrejme jedna z piesní, ktorú by od Ivety skutočne vôbec nikto nečakal. Zároveň však ide o jedno z najvýraznejších interpretačných prekvapení Ivety Bartošovej. Je to v podstate horúca súčasnosť a Iveta je v tej pesničke úžasná. Navyše v akomsi rockovom podklade a hymnickom refréne, za ktorý by sa nehanbila ani skupina Kabát vôbec nepôsobí ako krehká hviezdička skúšaná životom, ktorý krátko na to, žiaľ vzdala.

WaldaGang & Iveta Bartošová - Eldorádo

S nahrávkami Ivety Bartošovej to nikdy nebolo jednoduché. Keď sa po revolúcii Ladislav Štaidl aj so svojim orchestrom stiahol do ústrania, Iveta musela hľadať samú seba. Skúšala iné žánre (alebo bola do nich tlačená), popu sa akosi systematicky vyhýbala. A akoby bola nepoučiteľná. Šanca vyškriabať sa na vrch priepasti, na ktorej dne lavírovala už desať rokov prišiel s absolútne princeznovským albumom Ve jménu lásky z roku 1999. Napriek tomu, že sa hovorilo o comebacku dvadsiateho storočia, speváčka sa nepoučila a hneď ako rozlúskla Tři oříšky, vydala sa cestou treťotriednych tanečných coververzií vlastných piesní a na cestu lacnej tanečnej produkcie, ktorá ju symbolicky pochovala.

Možno zneužívaná biznisom, možno nešťastná životom, možno nepochopená okolím, avšak jednoznačne Krásná neznámá, tak si ju budeme pamätať a táto kompilácia je až na nechutne gýčovú ružovú farbu nádhernou ukážkou toho, aká okrem všetkého vyššie spomenutého, jedinečná Iveta Bartošová bola.

Vydavateľstvo: Warner Music Czech Republic

01. Krásné chvíle návratů - duet s Petrem Sepéšim
02. Napsal jsi pro mě písničku