Dnes je 14. augusta 2020, meniny má a zajtra

Hurts – Exile

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 12.04.2013

Po viac než dva a pol roku, niekoľkých mimoriadne úspešných singloch a špeciálnom vydaní debutového albumu sa dvojica Theo Hutchcraft a Adam Anderson vracia s novinkou, na ktorej základnej verzii prináša tucet nových skladieb.
Hurts – Exile

Bolo to ako blesk z jasného neba, keď Hurts vydali v roku 2010 debutový album Happiness. Úspešné single, dva milióny predaných albumov a vypredané koncerty po celej Európe boli najlepšou vizitkou tohto objavu hudobnej scény.

Novodobí hudobní romantici naštartovali hudbu, ktorá bola poctivá, znela tak trochu ako osemdesiate roky a pritom bola moderná a chytľavá. Také začiatky Depeche Mode, ale v modernejšom šate. Ich mimoriadny úspech bol viac než pochopiteľný.

A keďže s jedlom rastie chuť, očakávania ich nového albumu začali naberať na obrátkach. Dvojica však radšej koncertovala a k vzniku novej nahrávky pristupovala so špecifickou precíznosťou, ktorá je im tak vlastná. Fanúšikovia sa napokon dočkali a album Exile vyšiel na Medzinárodný deň žien, teda 8. marca, čo bol z môjho pohľadu dobre premyslený strategický dátum. Spomínam si totiž na predchádzajúci koncert Hurts vo Viedni, na jeseň roku 2011, keď na začiatku koncertu rozdávali dievčatám v publiku biele ruže.
Hurts - Miracle

Po viac než dva a pol roku, niekoľkých mimoriadne úspešných singloch a špeciálnom vydaní debutového albumu sa dvojica Theo Hutchcraft a Adam Anderson vracia s novinkou, na ktorej základnej verzii prináša tucet nových skladieb. A v zásade možno na margo nového albumu povedať to, že chlapci panictvo jednoznačne stratili pri svojom debute a na dvojke sa predstavujú v oveľa viac odvážnejších polohách, než by sme možno čakali.

Exile už nie je iba ten sladký čarovný sythypop, živé klávesy, špecifická hudobná precíznosť. Exile, to už sú aj isté pokusy o experimenty. Album je viac elektronický, dvojica využíva čaro elektronických prístrojov, v pesničkách sa objavuje viac gitár a celé je to v globále oveľa viac progresívnejšie, než predchádzajúci album. Z Exile mám jednoznačný pocit, že dvojica akoby vystrčila pazúry a zatiaľ, čo sa v roku 2010 prezentovali ako veľkí romantici, tento raz ukazujú, že vedia byť aj poriadne divokí. Poslucháč sa musí nachystať na pár nečakaných, ale zaujímavých prekvapení.
Hurts - Blind

Pretože napriek tomu, že Exile už nie sú Hurts, ktorých si pamätáme z roku 2010, je to album fakt dobrý. Ono sa hovorí, že dvojka potvrdzuje kvality (ak sa pri jednotke dostaví úspech, tak sa to následne sleduje veľmi pozorne) a tu treba uznať, že Hurts urobili album, ktorým sa posunuli míľovými krokmi vpred. Je to síce pre niekoho možno príliš rýchly vývoj, ale keď si ten album vypočujete (možno to bue potrebné niekoľkokrát, ja som im ho zhltol kompletný celý až po štvrtom, či piatom vypočutí, pričom debut bola láska na prvé počutie), tak okamžite pochopíte, že Hurts pristupovali k tejto nahrávke maximálne zodpovedne a s vedomím, že veľmi dobre vedia, čo chcú. „Výpomoc“ prekvapivo – na klavír (aj keď, čo môže v prípade Hurts vôbec prekvapiť?) poskytol aj Elton John, celkom príznačne v skladbe Help.

Exile možno označiť za extrémne dobrý album, ktorý nepochybne prinesie niekoľko ďalších hitov. Prvý singel Miracle so sebou prináša presne to, čo odráža súčasnú tvorbu Hurts. V tej pesničke je všetko, je doslova prelomová, keď má v sebe život a hutnosť, akou sa kapela prezentovala na debute a ponúka niekoľko nečakaných špecifických prvkov, ktoré sú výrazné práve na tomto albume. Zachutila? Som presvedčený, že v tejto hudobnej bonboniére si každý nájde hneď niekoľko chutných hudobných cukríkov.

Album vychádza v základnej verzii s tuctom nových piesní. V tomto prípade odporúčam najmä zberateľom oficiálnu stránku kapely Hurts, kde si ho môžete objednať aj s originálnymi podpismi Thea a Adama. K dispozícii je tiež vinylová platňa a zaujímavé je tiež DeLuxe vydanie Exile, ktoré prináša o dve plnohodnotné pesničky navyše a v výborne vymyslenom digipacku je pribalené i DVD s veľmi zaujímavým polhodinovým dokumentom, ktorý mapuje turné kapely v Rusku. To predošlé turné. Kapela v súčasnosti obchádza Európu s koncertmi k tomuto albumu, nedávno vystúpili vo Viedni i v Prahe, oba (dnes už možno povedať že opäť dokonalé) koncerty boli vypredané dlho pred príchodom chlapcov do oboch destinácií.

Vydavateľstvo: Sony Music, 2013
Linky: HURTS

01. Exile