Dnes je 17. decembra 2018, meniny má a zajtra

Hana Hegerová – Mlýnské kolo v srdci mém (CD/DVD edice)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 22.04.2011

U nás je to už raz tak.

U nás je to už raz tak. Najskôr vydáme album, potom necháme ľudí, aby si ho nakúpili a keď už je viac než isté, že sa to oplatí, vydáme ho znova, s nejakým bonusom navyše, nech si ho ľudia kúpi znova. Vo svete už je bežné, že interpret naraz vydáva klasický album, a zároveň aj nejakú tú DeLuxe edíciu a je na poslucháčovi, v tej istej chvíli, po čom siahne. Teraz je tu otázka, či sa oplatí siahnuť opätovne po novom albume Hany Hegerovej, ktorý vyšiel doplnený o DVD s dvoma dokumentmi.

Ak Mlýnské kolo v srdci mém ešte nemáte doma, tak neváhajte. Album je to nádherný, dokonalý, jedinečný. Už len fakt, že poslucháči naňho čakali neuveriteľných 23 rokov a napokon sa ho dočkali je jedinečný. Čo potom samotný obsah? Šťastných trinásť skladieb si šansoniérka vyberala medzi francúzskymi šansónmi a ako sama priznáva v jednom z dokumentov, nikdy si nemyslela, že ich ešte niekedy nahrá. Do štúdia sa po dvoch desaťročia v podstate vraj zavrela iba preto, aby nemusela mať výčitky voči autorom textov, ktorí jej skladby nádherne otextovali a dlhé roky čakali na to, kým k ich nahrávaniu Hegerová dostane. Nebyť tohto jedinečného svedomia Pani (tak totiž Hegerovú v dokumente všetci volajú), možno sa týchto skvostov ani nedočkáme.

Našťastie ten album je tu. A hoci si veľmi ťažko predstavujem, že by tieto pesničky lámali československé hitparády, je jedna, z ktorej by mohol byť jasný a silný hit. Stará píseň, duet s Jarkom Nohavicom, je niečo, čo sa hodí tak do rádií (nie do všetkých samozrejme), ako aj na album, pretože top v žiadnom prípade nenabúra jeho nonšalantnú koncepciu. Koncepciu, v ktorej si Hegerová zaspievala vytúženého Moustakiho, Gainsbourga, Barbarua, Mayereaua, Legranda, alebo Ferreho so slovami textárov ako Jiřina Fikejzová, Pavel Vrba, Jaromír Nohavic, Jiří Dědeček, Jan Jiran, ale aj Ľubomír Feldek, Pavel Cmíral alebo Eva Janovcová, nepochybne veľmi prispeli k celkovej sile vyznenia albumu.

Ale toto všetko sú informácie, ktoré, rovnako ako tie o skvelých hudobníkoch, ktorí s Pani nahrávali, už mnohí poznajú. Album sa totiž hneď po vydaní rozišiel vo veľmi veľkom náklade, čítajúc dodnes niekoľko desiatok tisíc predaných kusov. Bezpochyby jedno z najočakávanejších diel vôbec. Otázkou teraz je, či si tých istých trinásť skladieb kúpiť znova kvôli DVD s dvoma dokumentmi. Na začiatku by som asi váhal, po ich vzhliadnutí však môžem odporučiť – choďte do toho. Prvý dokument trvá pol hodinu a jedinečne približuje vznik albumu. Je to realita, nikto nič neprikrášľuje, Pani sa na nič nehrá, keď ju to nebaví, tak to povie na rovinu a všetci jej vychádzajú v ústrety a rešpektujú ju. Aj preto napokon ten album znie tak famózne. Druhý je 15 minútový dokument z cyklu Kde lampy bloudí, v ktorom sa Hegerová mení na spomínajúcu železničiarku. Je to milé, vtipné i poučné zároveň. Priznávam, že nemám rád toto opätovné vydávanie niečoho po pár týždňoch, v Hegerovej prípade, kde každý nový materiál je v podstate sviatkom, som to však, asi ako každý jej priaznivec, privítal s nadšením a privrel som nad tým oko.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2011

CD
Jsem snob