Dnes je 26. mája 2019, meniny má a zajtra

Gattch – Gattch / M Efekt - Svitanie

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 19.01.2013

Pod poradovým číslom 54 a so žánrovou nálepkou Rock & pop vyšiel dvojalbum Gattch – Gattch / M Efekt - Svitanie.
Gattch – Gattch / M Efekt - Svitanie

Vydavateľstvo Opus sa v edícii Opus 100 dostalo k poradovému číslu 56 a presne toľko dvojalbumov vyšlo do konca minulého roka. Kým sa na trhu objavia ďalšie edičné tituly, pozrime sa na poslednú minuloročnú trojicu titulov z edície Opus 100. Pod poradovým číslom 54 a so žánrovou nálepkou Rock & pop vyšiel dvojalbum Gattch – Gattch / M Efekt - Svitanie.

O albume Gattch:

História skupiny Gattch (1969) je pomerne krátka a výrazne ju poznačila politicko-spoločenská situácia na prelome 60. a 70. rokov. Zhodou okolností v tom čase čerstvo vytvorené vydavateľstvo Opus potrebovalo nových interpretov, keďže väčšina tých známejších bola ešte zmluvne viazaná u dovtedy monopolného Supraphonu. Tak sa stalo, že Gattch nahrali z dnešného pohľadu pozoruhodný album, v ktorom badať vplyvy art či jazz rocku a popri klasických rockových nástrojoch tu môžete počuť aj čembalo, husle či celestu. A keďže textárska schvaľovacia komisia vyniesla svoj zamietavý verdikt až po nahratí albumu, spevová linka bola v niektorých skladbách zámerne „znezrozumiteľnená“. Rok po vydaní albumu sa skupina Gattch z existenčných dôvodov rozpadla a jej členovia zamierili do sprievodných kapiel spevákov tolerovaného stredného prúdu.

O albume Svitanie:

Legendárny pražský gitarista Radim Hladík bol v kontakte so slovenskou rockovou scénou predovšetkým vďaka účinkovaniu na albumových projektoch Mariána Vargu a Pavla Hammela Zelená pošta a Na II. programe sna. Po rozpade vlastnej kapely Modrý efekt si do jej nového zloženia zobral aj bratislavského basgitaristu Fedora Freša, ktorý bol vždy zdatným producentom a organizátorom a dokázal prelomiť vtedajšiu striktné pravidlo, že českí umelci mohli nahrávať iba pre české vydavateľstvá. Stačilo pozmeniť názov na M Efekt a „poslovenčiť” dve skladby. Z dnešného pohľadu je zázrak, že text k titulnej dvadsaťminútovej suite napísal neskorší signatár Charty 77 Jaroslav Hutka. Album Svitanie obsahuje aj jeden z najväčších hitov legendárnej art-rockovej skupiny Ej, padá, padá rosenka (úprava ľudovej skladby), ktorú si v dobrom privlastňuje Slovensko aj Morava.

Hodnotenie albumov:

Oba albumy, ktoré vyšli v sedemdesiatych rokoch boli pre mňa novinkou a počul som ich po prvý raz a ostal som v nemom úžase nad ich nadčasovosťou, jedinečnosťou a genialitou, ktorá z nich robí unikáty aj štyri desaťročia po pôvodnom vydaní. Ak Opus 100 mapuje zásadné počiny vydavateľstva, tieto dve nahrávky tam jednoducho nemohli chýbať. Jednoducho skvelé.

Vydavateľstvo: Opus, 2012
Linky: OPUS 100

ATTCH