Dnes je 19. októbra 2018, meniny má a zajtra

Elán – Ôsmy svetadiel / detektívka

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 26.09.2011

Pomyslenú prvú tretinu projektu v rámci slovenskej populárnej hudby, edície Opus 100 dopĺňa dvojalbum zložený z dvoch základných albumov slovenskej hudobnej legendy, skupiny Elán.
Elán – Ôsmy svetadiel / detektívka

Pomyslenú prvú tretinu honosného projektu v rámci slovenskej populárnej hudby, edície Opus 100 dopĺňa dvojalbum zložený z dvoch základných albumov slovenskej hudobnej legendy, skupiny Elán. Ôsmy svetadiel bol ich debut, ktorým sa kapela predstavila na slovenskej hudobnej scéne a hneď si zabezpečila niekoľko silných hitov. Detektívka je dodnes najpredávanejším albumom v histórii československej populárnej hudby a stalo sa z neho top, čo v dobe vydania nikto nedúfal...

O albume Ôsmy svetadiel:

Z dnešného pohľadu je skutočnosť, že najúspešnejšia československá skupina všetkých čias sa k nahrávaniu svojho debutového albumu dopracovala po viac, ako desiatich rokoch od svojho prvého vystúpenia, doslova neuveriteľná. Elán už mal vtedy za sebou roky driny v zahraničných baroch, aby našetril na dobrú aparatúru, roky hľadania optimálnej zostavy a roky hľadania dokonalého autorského tímu. V dobe, kedy sa kapela v decembri 1980 zavrela do legendárneho štúdia v Pezinku, už mala na svojom konte stovky koncertov a niekoľko desiatok pesničiek, medzi nimi aj tie, s ktorými vďaka bratislavskej lýre (Ôsmy svetadiel, Kaskadér) definitívne prerazila do médií a predovšetkým do sŕdc rýchlo sa rozrastajúcej rodiny dodnes verných elánovských fanúšikov.

O albume Detektívka:

Paradoxne, názov piateho elánovského albumu vystihuje jeho napínavý príbeh. Málokto si trúfol predpovedať, čo bude znamenať pre viacnásobného Zlateho slávika, ktorého „klasická“ zostava sa (aj keď priateľsky) rozišla na pomyselnom vrchole slávy. Zostávajúca dvojica Jožo Ráž a Ján Baláž ním riskovala vlastne všetko, predovšetkým hodnotu značky, ktorú spoločne roky budovali, a ktorú kvôli oprávneným vlastným umeleckým ambíciám opustil geniálny hudobno – skladateľský mozog Vašo Patejdl. Napokon mala Detektívka ten najlepší koniec a stal sa z nej najpredávanejší album v celej histórii československej populárnej hudby, ktorej predaj prekročil neuveriteľných viac ako 600 tisíc nosičov. A je treba povedať, že vďaka Borisovi Filanovi je to zrejme najveselší elánovský album aj vďaka megahitom Tanečnice z Lúčnice, Klasika, Detektívka, Fero a ďalším.

Stručné hodnotenie:

Ráž, Patejdl, Baláž a Filan v úlohe textára sú najstabilnejšími piliermi tejto slovenskej hudobnej legendy. Aj keď nie vždy stále pohromade, keď sa rodila nová tvorba Elánu, napokon si k sebe vždy našli cestu a tá bola úspešná. Už debutový album skupiny Elán priniesol až neuveriteľné množstvo silných a dnes už jednoznačne nesmrteľných hitov. Okrem titulnej klasiky a pesničky Kaskadér nemožno zabudnúť na tak silné skladby, ako Mláďatá, Koľko a čo za to, Čakám ťa láska, „lepák“ Ja viem, či letnú hitovku Mám chuť na niečo chladené, hymnu prvých lások Chcel by som ti šepkať, či chytľavý rock´n´ roll v skladbe Ona je dokonalá. Poriadna kaňonáda. Detektívka vyšla po tak silných albumoch, ako Nie sme zlí, Elán 3 a Hodina slovenčiny, legendárnych platniach, na ktorých vzniku sa podieľala tá najsilnejšia zostava Elánu. Bolo celkom pochopiteľné, že fanúšikovia i kritika dychtili po tom, čo sa urodí od Elánu v novej zostave. Niet pochýb, že Detektívka aj svojim statusom najpredávanejšej platne československej pop music všetkých čias jasne dokazuje silu tejto značky.

Vydavateľstvo: Opus, 2011
Linky: OPUS 100, SUPERSHOP

CD1