Dnes je 19. februára 2020, meniny má a zajtra

David Kraus – Cukrárna

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 03.11.2011

Hádam najočakávanejší album posledných deviatich rokov. Presne taká dlhá doba prešla odvtedy, čo David Kraus vydal svoju debutovú platňu s notoricky známym hitom Zuzana.
David Kraus – Cukrárna

Hádam najočakávanejší album posledných deviatich rokov. Presne taká dlhá doba prešla odvtedy, čo David Kraus vydal svoju debutovú platňu s notoricky známym hitom Zuzana. Už vtedy Kraus dokázal, že je výnimočným zjavom na hudobnej scéne, čo neskôr dokazoval nielen na koncertoch, ale aj v špecifických vystúpeniach v talk show svojho otca, kde mu za obeť padali známe svetové hity, ktoré dokázal pretvoriť do fenomenálnej, neopakovateľnej podoby. Len vydanie albumu stále odkladal, čo spevák vysvetľoval najmä tým, že po vydaní debutu prišli nezhody s vydavateľom a takto dlhým časom sa chcel vlastne zbaviť záťaže v podobe zmluvy, ktorú mal so svojim bývalým vydavateľom podpísanú.

Dlhých deväť rokov Kraus nespal na vavrínoch. Podľa dostupných informácií sa novému materiálu venoval posledné tri roky, počas ktorých vzniklo niekoľko skladieb, z ktorých štrnásť prichádza na albume, ktorý vychádza v striktne limitovanom počte a je pravdepodobné, že tieto kusy sa rozídu, ako chutný zákusok a platňa sa stane zberateľským artiklom. Ak ste teda na Krausove novinky čakali rovnako netrpezlivo, netreba váhať a album si zadovážiť. V konečnom zúčtovaní ide o mimoriadne vydarený materiál.

Album so sebou prináša hneď niekoľko, pre poslucháča veľmi lákavých devíz. Tou prvou je bezpochyby žánrová rôznorodosť, ktorá je ešte pestrejšia, než to bolo v prípade debutového albumu. Pop, pop-rock, funky a mnoho ďalších, zväčša náramne uletených nápadov sa však Krausovi v konečnom dôsledku podarilo namiešať do veľmi chutnej príchute. Je úžasné zistiť, že napriek skutočnej rôznorodosti chutí sa podarilo Krausovi nestratiť sa v zmesi vlastných ingrediencií, čiže nápadov a Cukrárna ako celok znie dokonale. Ide o platňu, ktorá je bezpochyby vizitkou úžasného hudobného fanatika, ktorý má more nápadov a pritom nesplieta piate cez deviate. Podporou mu je aj partia skvelých hudobníkov, ktorí sa na albume podieľali a hrajú fakt božsky.

Album otvára titulná pieseň Cukrárna, ktorá je nielen hudobne chytľavá, ale hneď na úvod je jasným odkazom tomu, že Kraus neostal dlžný nič ani svojmu podrezanému jazyku a básnickému peru a tak ako pred deviatimi rokmi na debute, aj v tomto prípade sa pohral s textami svojich piesní. Kraus je totiž výhradným autorom muziky i textov všetkých štrnástich skladieb a celý album si aj produkoval. Exceluje v každej z piesní a každá ďalšia skladba prináša so sebou nejaké prekvapenie. Aj keď pre mňa vrchol platne prišiel hneď s druhou piesňou Hlodavec s prvkami španielskeho folklóru a morbídnym textom, ktorá je pre mňa absolútny top.

David Kraus - Hlodavec

Album vychádza v luxusnom papierovom slim obale, doplnený o booklet s textami piesní a skvelými fotografiami Mayi Duljevic. Zaujímavosťou je, že na zborových partiách sa v niektorých pesničkách okrem iných podieľala aj Krausova nevlastná matka, herečka Ivana Chýlková (najvýraznejšie v skladbe Sex, ale nielen tam). Cukrárna sa Krausovi jednoznačne vydarila a plný zásah u mňa nemá iba kvôli záverečnému dvadsaťminútovému outru plného pazvukov. Hoci mu rozumiem a chvíľu mi prišlo aj vtipné, čo bol zámer, v celkovom výsledku pôsobí rušivo a kazí dojem z inak fenomenálnej platne, na ktorú sa určite oplatilo čakať tých dlhých deväť rokov.

Aj tento album kúpiš na HUDOBNY.SK

Linky: DAVID KRAUS

01. Cukrárna