Dnes je 22. augusta 2017, meniny má a zajtra

Dara Rolins – Stereo (svetový album)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 15.11.2011

Dara Rolins sa po albume remixov a vianočnom albume vracia s novým radovým albumom. Fanúšikom ponúka 16 piesní a som presvedčený, že ich budete hltať jednu za druhou.
Dara Rolins – Stereo (svetový album)

Dara Rolins sa po albume remixov a vianočnom albume vracia s novým radovým albumom. Fanúšikom ponúka 16 piesní a som presvedčený, že ich budete hltať jednu za druhou. Na novinke Stereo sa strieda svetová tanečná produkcia s pomalými, neuveriteľne úprimnými baladami, slovenčina s angličtinou, prichádzajú istoty i prekvapenia. Jedno je však isté. Stereo je album svetových parametrov.

Slovenská speváčka dala svojim fanúšikom niekoľko indícií, ktoré ich doviedli až k finálnemu výsledku. Najskôr to bola skladba Naskoč a leť, ktorá vlastne poodhalila tajomstvo produkcie nového albumu Dary Rolins, ktorej sa z časti ujala svetoznáma formácia Kosheen. Z jednej pesničky je nakoniec päť, ktoré vznikli pod producentským okom Marka Daviesa, nahrávali a mixovali sa v štúdiu v Bristole a je to famózna tanečná produkcia svetových parametrov, s ktorou by Dara pri troche šťastia mohla konečne prezradiť trochu intenzívnejšie aj vonku.

Stereo je však vyskladané piesňami, na ktorých sa podieľalo oveľa viac ľudí a producentov, než iba ten vyššie uvedený. To má za následok fantastickú rôznorodosť žánrov, zvuku a popri tom skvelý konečný koncept, na ktorom sa Dara predstavuje ako ikona tanečnej scény, ale aj ako zrelá žena. Navyše mimoriadne úprimná. Je to tak, Dara upustila od šteklivých dvojzmyslov, ktoré mala na albume D1 a Stereo poňala neuveriteľne otvorene. Fantastické je, že človek jej to pri počúvaní musí uveriť. To nie je hra na to byť zaujímavá, to je otvorené srdce na dlani, jednoducho spoveď, ktorá nemá ohúriť silou svojej prípadnej tragédie, ale otvorenosťou, s akou je k poslucháčom poslaná. A to sa Dare v slovenských pesničkách, ku ktorým si písala texty, absolútne podarilo.
Dara Rolins - Fóbia

Už hneď v úvodnej skladbe Stále dokola, na ktorej spolupracovala s Mariánom Čekovským, akoby naznačovala poslucháčom, akým smerom to povedie. Stále dokola je totiž spoveď podvedenej ženy, v ktorej bezpochyby nájdete všetko o speváčkinom poslednom vzťahu, podané silným, emotívnym spôsobom. V ďalšej slovenskej piesni Ďaleko mi neuleť zas Dara opisuje svoj vzťah k svojej dcére. Je nádherné zistiť, že ona, ktorá sama kedysi začínala ako detská speváčka a spievala detské texty, dnes dokáže nádherný text napísať. Dara v tomto prípade exceluje a jej slovná hračka Do malej pästi, motýľ sa zmestil, komu ho dáme, na sukňu mame, v pehavej nálade ... mi príde jedinečný. V pesničke, ktorú napísala Jana Kirschner sa dokonca objaví aj malá Lola a presne tam, kde by to u iných vyznelo pravdepodobne prvoplánovo trápne, to v tejto piesni vyznieva, ako fenomenálny nápad.

Ďalšou skvelou slovenskou pesničkou je skladba R.I.P. Alex, ktorá by si možno zaslúžila iný názov, pretože nie je nutné odkázať priamo v názve to, komu je pieseň venovaná. Myslím, že väčšina poslucháčov by to okamžite pochopila. Hudobne a producentsky sa na skladbe podieľal opäť Mark Davies a Dara si napísala text. Text, pri ktorého počúvaní mrazí. Dara si touto skladbou z môjho pohľadu priniesla do kroniky svojich úspechov nového „Anjelika“, pretože táto skladba je rovnako emotívna a hudobne silná, ako hit Anjelik môj. Dara napísala neuveriteľne silný text, v ktorom odhaľuje svoj vzťah k Alexovi. Stačí jediný citát Tancuj a ja ti sľúbim, že nezablúdim, aby bolo jasné o kom a pre koho je táto pieseň. Navyše, keď Dara spieva refrén Ticho v nás... tak behá mráz po chrbte.

Ďalšie prekvapenie? Nekonečne veľa! Skladba Otázky s Danom Bártom je spojením dvoch fenoménov, pieseň Čo by bolo keby je ukážkou toho, že aj rap sa dá robiť v slovenčine a dá sa to počúvať a má to zmysel, frázovanie ladí s hudbou a môže to byť vtipné aj bez sprostých slov. Tú pesničku budete milovať. Rovnako, ako záverečný hip hopový song. A to sme stále iba pri piesňach so slovenskými textami. Túto časť albumu speváčka poňala mierne komornejšie a piesne sú viac popové.

Anglicky naspievané skladby sú zas modernou tanečnou produkciou. Ak napríklad patríte do skupiny, ktorá sa nevedela nabažiť Madonninho hitu Ray Of Light a trinásť rokov márne čakala na jeho dôstojného pokračovateľa, tak ten prichádza na albume Stereo v podobe produkčne vymakanej skladby Start Something. Na záver pesničky Love Crush zas Dara vsamplovala a naspievala kúsok hitu Rock DJ od Robbieho Williamsa, čo mi príde ako skvelý ťah. Výborná tanečná vec je pieseň Eye In The Sky a v podstate by sa takto dalo pokračovať postupne pri každej skladbe, pretože každá je niečím výnimočná.
Dara Rolins - R.I.P. Alex

Fakt, že z albumu sú vonku tri veľmi úspešné single (Naskoč a leť; Nebo, peklo, raj – najhranejšia pesnička jesene na Slovensku; Fóbia – singel, ku ktorému klip mal exkluzívnu premiéru v exkluzívnom čase na webe najpočúvanejšieho slovenského rádia) svedčí o výnimočnosti celého projektu, ktorý, myslím si, že nemá v našich zemepisných šírkach obdobu. Platňa, ktorá určite troma singlami nepovedala posledné slovo je geniálna. Dalo sa čakať, že to bude terno roka, ale toto prekonalo všetky očakávania.

Dá sa niečo momentálne najpredávanejšiemu albumu na Slovensku vytknúť? V podstate nie, ak sa bavíme o obsahu. Trochu do očí bijúce sú chyby v booklete, kde sa slovenské texty občas objavia s českým pravopisom, čo je drobnosť, na ktorú sa dá dohliadnuť. Prvé vydanie albumu vyšlo zabalené v tvrdom (knižnom obale) s luxusným bookletom s krásnymi fotkami, textami a produkčno autorskými informáciami. Vzhľadom k tomu, že Dara pre fanúšikov pripravila prekvapenie a tí si z jej facebookovskej stránky môžu stiahnuť EP projekt Mono s ďalšími piatimi skladbami, remixami a raritami, ktoré na oficiálnom albume nie sú, bol by som zvažoval možnosť, že v tomto knižnom booklete urobím priestor na dve CD. Predpokladám totiž, že ak si fanúšik tie piesne stiahne, dá si ich na CD a to bude chcieť mať niekde pri tom pôvodnom.

Druhý náklad vyjde už v klasickom obale, kde stačí vymeniť vnútorný držiak na jedno CD za držiak na 2CD, čo je nákladová položka asi za 5 centov a obe CD budú v jednej krabičke. Pre mňa, ako pre fanúšika by priestor na druhé CD v tomto knižnom obale bol bonusom navyše. Len tak mimochodom, pri troche šťastia môžete v krabičke nájsť poukaz na naozaj luxusný prívesok. No a potom jedno šokujúce zistenie. Nikdy nepochopím, v akej zvrátenej dobe to žijeme, keď sa CD Martina Haricha predáva v obchodoch za väčšie prachy, ako Dara Rolins, pričom o rozdieloch hádam netreba diskutovať. Stereo Dary Rolins je jednoducho za plný počet.

Aj tento album kúpiš na HUDOBNY.SK
Linky: Dara Rolins

ALBUM STEREO