Dnes je 17. februára 2020, meniny má a zajtra

Dalibor Janda & Prototyp – Hurikán

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 05.11.2011

V tom čase ešte stará dobrá vinylová platňa vyšla pod názvom Hurikán a priniesla štrnásť, dnes už legendárnych skladieb.
Dalibor Janda & Prototyp – Hurikán

Tento raz sa vrátime na československú hudobnú scénu rokov osemdesiatych a pripomenieme si fenomenálny úspech debutového albumu Dalibora Jandu. V tom čase ešte stará dobrá vinylová platňa vyšla pod názvom Hurikán a priniesla štrnásť, dnes už legendárnych skladieb. Písal sa rok 1985 a Dalibor Janda sa už nejaký ten čas snažil presadiť na hudobnej scéne. Však prvé profesionálne signály vysielal už koncom sedemdesiatych rokov minulého storočia, ešte ako Václav Janda.
Dalibor Janda - Hurikán

V prvej polovici osemdesiatych rokov si mení meno na umeleckejšie znejúce Dalibor a spolu so zmenou prichádza i prvý hit. Pesnička Jahodový koktejl vyšiel na singli v roku 1983 a zaznamenal nemalý úspech najmä na západnej strane vtedajšieho Československa. V čase, keď vyšiel Hurikán, v českých predajniach Supraphonu sa tvorili dlhé rady fanúšičiek, ktoré chceli byť prvé a mať Jandov debut doma. V tom čase však bol ešte jeho chrapľák pomerne dosť veľkou neznámou.
Dalibor Janda - Ostrovy

Napriek tomu, že album vyšiel koncom roka, stihol sa stať najpredávanejším albumom roku 1985 a Dalibora Jandu katapultoval medzi hviezdy najväčšej veľkosti. Hurikán bol odrazovým mostíkom k tomu, aby Janda od roku 1986 trikrát za sebou vyhral anketu Zlatý slávik a Karla Gotta tak priviedol do štádia smútku. Debut nasledovali ďalšie úspešné platne, ale o tých hádam inokedy.
Dalibor Janda - Hráli jsme kličkovanou

Úspech albumu bol fenomenálny a pre mnohých to bolo obrovské prekvapenie. Viac, ako polovica pesničiek je dodnes známymi a žiadanými hitmi. Máloktorý aktívny konzument vtedajšej populárnej hudby si dnes nespomenie na hity ako Hurikán, Mini, Co naděláš, Žít jako kaskadér, Snad jsem si tě měl všímat víc, Hráli jsme kličkovanou, Všechno na Mars, či seriálovú baladu Oheň, voda, vítr zo seriálu Bylo nás šest, ktorá sa stala prelomovou v Jandovej kariére aj na Slovensku.
Dalibor Janda - Všechno na Mars

Album Hurikán možno z dnešného pohľadu považovať za fenomén, ja jeden z najúspešnejších debutov v československej pop music vôbec a tiež za album, ktorý postavil vtedajší komunistický kabaretný pop do iného svetla a mal za následok, že ho poslucháč začal vnímať serióznejšie. Janda sa na začiatku kariéry musel vyrovnať s problémami svojho chrapľavého hlasu, ktorý neladil všetkým dramaturgom. Mnohí spevákovi kolegovia sa čudovali, že sa mu vôbec podarilo vydať album. Ten je však už dnes legendou. V reedícii si ho Janda vydal na CD už vo vlastnom vydavateľstve Hurikán v roku 1999. Vydanie, ktoré je dodnes na trhu za relatívne vysokú cenu doplnil oproti pôvodnej verzii o dve nové, z môjho pohľadu celkom zbytočné verzie titulného hitu. Hoci tie v roku 1996 vyzneli mierne smiešne, na konečné hodnotenie pôvodného albumu to nemá žiadny vplyv. Ten je nezabudnuteľný a teším sa, že je k dostaniu na CD.
Dalibor Janda - Oheň voda vítr

Aj tento album kúpite na HUDOBNY.SK

Linky: DALIBOR JANDA