Dnes je 19. novembra 2018, meniny má a zajtra

Bob Dylan – Tempest

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 10.12.2012

Nový štúdiový album Boba Dylana, nazvaný Tempest vyšiel už začiatkom septembra, obsahuje 10 nových autorských skladieb a vychádza pri príležitosti 50. výročia od vydania debutového albumu Boba Dylana v roku 1962.
Bob Dylan – Tempest

Tempest (v produkcii Jacka Frosta) je už 35-tym štúdiovým albumom tohto legendárneho speváka a skladateľa a nadväzuje na zatiaľ posledný Dylanov radový album z roku 2009 Together Through Life. Prvým singlom z albumu sa stala skladba Duquesne Whistle. Videoklip k pesničke režíroval Nash Edgerton, režisér videoklipu Beyond Here Lies Nothing z predošlého Dylanovho albumu.
Bob Dylan - Duquesne Whistle

Tucet úspešných rokov nového Dylanovho nového milénia:

Predchádzajúce štyri štúdiové albumy Boba Dylana boli všeobecne oslavované ako to najlepšie v celej jeho doterajšej kariére a dosiahli do tej doby nedosiahnuté obchodné úspechy i ohlasy kritikov. Platinový album Time Out Of Mind z roku 1997 získal niekoľko Grammy ocenení, vrátane ocenenia za album roka a aj nasledujúca nahrávka Love and Theft sa rozišla v platinových predajoch, získala niekoľko Grammy nominácií a tiež ocenenie pre Najlepší súčasný folkový album. Modern Times z roku 2006 sa stal jedným z najpopulárnejších Dylanových albumov vôbec, predalo sa ho celosvetovo viac ako 2,5 milióna kópií a Bob Dylan za neho získal ďalšie dve ceny Grammy.

Together Through Life sa potom stalo vôbec prvým spevákovým albumom, ktorý debutoval na 1. mieste oficiálnych predajných rebríčkov, a to nielen v USA a vo Veľkej Británii, ale aj v ďalších piatich krajinách, čím prekonal viac ako miliónové predaje fyzických nosičov. Tieto štyri albumy spadajú do dvanásťročného tvorivého rozpätia zahŕňajúceho aj nahrávku Things Have Changed, napísanú pre film Wonder Boys z roku 2001, ktorý následne získal sošku Oscara aj Golden Globe ocenenie. Ďalej sa potom na pultoch v roku 2004 objavila celosvetovo úspešná kniha spomienok Chronicles Vol. 1, ktorá strávila 19 týždňov v rebríčku najpredávanejších kníh v New York Times.

Nesmieme zabudnúť ani na dokument Martina Scorseseho No Direction Home z roku 2005 a Dylanovu úplne prvú kolekciu vianočných kolied Christmas In The Heart z roku 2009, ktorej kompletný výťažok Dylan venoval svetovým charitatívnym organizáciám bojujúcim proti hladu. Tento rok sa Bob Dylan stal držiteľom Prezidentskej medaily slobody, ktorá je najvyšším možným vyznamenaním pre civilného občana.

V roku 2008 získal špeciálnu Pulitzerovu cenu za „hlboký vplyv na populárnu hudbu a americkú kultúru“, a to vďaka svojim "lyrickým kompozíciám a mimoriadnej poetickej sile.“ Okrem toho sa v roku 1990 stal Dylan držiteľom francúzskej ceny za umenie a literatúru a o desať rokov neskôr získal švédsku Polar Music Award. Čerešničkou na torte je potom už “len“ niekoľko doktorátov, vrátane tých prestížnych z univerzít v Princetone a St. Andrews. (zdroj: Sony Music)

Je iba veľmi malý predpoklad, že by umelec ako Bob Dylan nejakým spôsobom mohol sklamať. Jeho Tempest je nádhernou ukážkou vnímania umenia a jedinečného pesničkárstva – žánru, v ktorom je Dylan už desaťročia legendou. Pol storočia od vydania debutového je dôvodom na oslavu a okrem samotného nového titulu Dylan konečne zavesil svoje remastrované nahrávky aj na internetový obchod a sprístupnil ich formou digitálneho predaja.

K novinke si tak môžete stiahnuť jeho kompletnú diskografiu. Tempest v nej zaberá síce najnovšiu pozíciu, ale kvalitatívne sa nijako nelíši od predchádzajúcich albumov. Všetkých 10 skladieb na albume je rovnako silných, pričom sa dôraz kladie tak na hudobnú, ako aj na textovú stránku, pričom Dylanove texty sú veľmi silné príbehy a odkazy. Celková dĺžka albumu dosahuje takmer sedemdesiat minút a najdlhšia pieseň na albume má takmer 14 minút. Celkový dojem z albumu je viac než dobrý a predpokladám, že keď ho už poslucháč raz vloží do prehrávača, bude s výsledkom Dylanovej práce nadmieru spokojný. Album vychádza v niekoľkých verziách, na klasickom CD, v CD DeLuxe edícii, ako LP platňa a tiež ako CD a LP v jednom balení.

Vydavateľstvo: Sony Music, 2012
Linky: BOB DYLAN

01. Duquesne Whistle