Dnes je 27. júna 2019, meniny má a zajtra

Bára Basiková – Platinum Collection

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 03.08.2010

Jedna z najvýraznejších československých speváčok počas svojej kariéry naspievala piesne najrôznejších žánrov, prešla od novej vlny cez pop , ale aj špecifické projekty ezoterických piesní, židovských skladieb, chrámovej muziky až po muzikály.
Bára Basiková – Platinum Collection

Jedna z najvýraznejších československých speváčok počas svojej kariéry naspievala piesne najrôznejších žánrov, prešla od novej vlny cez pop, ale aj špecifické projekty ezoterických piesní, židovských skladieb, chrámovej muziky až po muzikály. Exkluzívna platinová kolekcia mapuje celý vývoj jej speváckej kariéry a obsahuje hudobné skvosty a hity i piesne menej známe. Nechýbajú samozrejme skladby z éry Precendensu, Stromboli, Báriných sólových albumov a muzikálových medzníkov vrátane kultového Jesus Christ Superstar, ale ani piesne z Johanky z Arku, za ktorej stvárnenie bola Bára Basiková nominovaná na divadelnú cenu Thálie.

Jedinečnosť tohto projektu tkvie v tom, že (ako spomínam vyššie), týchto 56 skladieb naozaj mapuje kompletnú spevácku dráhu Báry Basikovej. To znamená, že vydavateľstvo muselo siahnuť a rokovať aj s inými vydavateľstvami, aby zostavilo takúto plnohodnotnú kompiláciu. A keďže je tu zaradené naozaj všetko ťažiskové, čo Basiková vo svojej tvorbe ponúkla, ide o veľmi silný komplet.

Samozrejme, nie sú tu iba hity a verím tiež tomu, že rovnako tak, ako ja, aj mnohí z poslucháčov by tu určite zaradili aj iné piesne, alebo ich zamenili s tými, ktoré na skladačke sú. Osobne si myslím, že po špecifickom období so Stromboli a Precedensom, keď sa Basiková vydala na sólovú dráhu, bol jej najsilnejším projektom jej debutový sólový album, ktorý, vyšiel v roku 1981 a niekoľko piesní z neho je aj na tejto skladačke. Avšak v prípade Basikovej išlo a stále ide o tak silný projekt, že minimálne tento album z jej diskografie by si zaslúžil opätovné vydanie na CD. Dokonca netuším, či v tom čase už na CD vyšiel, pretože to práve bolo obdobie, keď u nás dožívali platne (ale stále vychádzali) a CD sa iba rodili. Osobne mám tento album na magnetofónovej kazete a rád by som privítal aj CD.

Ale vráťme sa k trom CD platinovej kolekcie Báry Basikovej, ktorá je (možno náhodou) celkom rozumne rozložená aj do akýchsi pomyslených žánrových skupín. Na prvom CD dominujú pesničky, ktoré Basiková naspievala so Stromboli a Precedensom (hity Doba ledová, či Košilela sú jednoducho nezabudnuteľné). Druhé CD upozorňuje na sólovú dráhu Báry Basikovej a pesničky z nej (Souměrná, Soumrak bohů, Říjen spí) sú poprepletané chorálmi z dvoch veľmi úspešných albumov. Tretí album je v prevažnej miere zostavený z muzikálových piesní a práve tu si poslucháč príde na svoje, keďže veľmi často sa stávalo, že Basiková účinkovala v predstaveniach, v ktorých alternovala s inou hviezdou a hoci hudba z muzikálu vyšla, dominovala na nej iba vždy jedna hviezda. Na tejto časti určite nevynechajte Most přes minulost z muzikálu Johanka z Arku, ktorý tu Basiková spieva s Luciou Šoralovou a tiež (hoci to s muzikálmi nemá nič spoločné) Basikovej verziu Žbirkovej Atlantídy.

Vydavateľstvo: EMI, 2010