Dnes je 09. apríla 2020, meniny má a zajtra

Alexander Rybak – Visa Vid Vindens Ängar

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 16.08.2011

Sympatický spevák v polovici júna vydal doma v Nórsku svoju národnú prvotinu.

Nie vždy všetko podlieha pravidlám a hudobný biznis je toho jasným dôkazom. Málokedy sa však stáva, aby lokálna hviezda prerazila najskôr v celej Európe bez toho, aby za sebou mala nejaký ten úspech, či dokonca národný album vydaný vo vlastnej krajine. Príkladov, kedy sa z nejakej lokálnej hviezdy stane hviezda medzinárodná by sme našli veľa. Alexander Rybak môže hovoriť o šťastí. Keď vyhral národné kolo Eurosongu, Nórsko ho práve spoznávalo, Európa o ňom ešte nemala ani potuchy. V pesničkovej súťaži sa však náhle stal tým, ktorý získal rekordný počet hlasov a je celkom možné, že ho dlhú dobu nikto neprekoná. Mladý Nór s bieloruskou krvou vydal vzápätí úspešný sólový album, po roku ho nasledoval druhý a domáci fanúšikovia mu už aj trochu zazlievali, že sa venuje skôr medzinárodnej kariére a zabúda na svojich Nórov. Sympatický spevák urobil nápravu a v polovici júna vydal doma v Nórsku svoju národnú prvotinu.
Alexander Rybak - Resan Till Dig

Netrúfam si odhadovať nakoľko v desiatich pesničkách siahol Rybak po nejakej národnej tvorbe, alebo či ide o pôvodnú tvorbu. Zatiaľ som sa nikde k týmto informáciám nedopátral. V každom prípade by som sa však podľa zvuku prikláňal skôr k tej prvej verzii, aj keď na druhej strane je tu Mats Paulson, hudobník a textár, ktorý je podpísaný pod väčšinou z desiatich skladieb a práve to je dôvod uvažovať nad tým, že ide o pôvodné pesničky. V takom prípade je však prekvapením celkový zvuk albumu. Alex totiž stavil na citlivú strunu a deväť z desiatich pesničiek je baladických. Priznám sa, že som sa k albumu dostal práve v momente tragédie v Oslo a popri všetkých tých správach, ktoré ma v Nórsku zastihli a neuveriteľne zasiahli, sa táto hudba počúvala nádherne. Je to naozaj také brnkanie na city a Rybakovi to jednoducho vyšlo.
Alexander Rybak - Maria

Vychádzajúc z kultúry nórskeho národa sa snažil čo najviac priblížiť tomu, čo sa počúva a podarilo sa mu to na výbornú. Tretí Alexov album totiž ani náhodou nie je dokonalá európska tanečná produkcia, akou sa prezentoval na svojich predchádzajúcich platniach. Je to živá muzika. Samozrejme, nechýbajú husle a dominuje akustická gitara a harmonika. Je to hudba s dušou. A je to neuveriteľne presvedčivé. Niekto by povedal, že 25-ročný mladík, ktorý navyše vydal dva tanečné albumy, nemôže nahrať niečo, čo má dušu a presvedčí o tom, že hudbu má naozaj v srdci. Alexander Rybak je jasným dôkazom toho, že miluje hudbu, krajinu v ktorej žije a že je skutočný umelec, ktorý z mála dokáže urobiť veľmi veľa.

Najsilnejšou skladbou na albume je bezpochyby pesnička Resan Till Dig, ktorá sa zároveň stala prvým singlom z albumu a je nádhernou ukážkou toho, čo možno od Alexa očakávať v ďalších piesňach. Hneď po vydaní sa album vyšplhal na siedme miesto nórskej hitparády a nateraz to bolo jeho najlepšie umiestnenie. Ak by ste si chceli skompletizovať diskografiu Alexandra Rybaka, treba pátrať na internetových obchodoch. Nie je to zložitý proces, dostanete sa k albumu bez väčších problémov, oficiálne je však platňa určená na nórsky trh a s jej medzinárodnou podporou sa neráta. Album Visa Vid Vindens Ängar sa však ráta a investícia do neho sa oplatí. Alexander Rybak sa na ňom predstavuje v úplne inom svetle, ako ho poznáme a je to silný zážitok.

Vydavateľstvo: Grappa, 2011
Linky: ALEXANDER RYBAK, SUPERSHOP

01. Träden I Villa Borghese