Dnes je 17. augusta 2018, meniny má a zajtra

Alexander Rybak – No Boundaries

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 14.11.2010

Asi najsladší Nór na zemeguli je späť. Spoznali sme ho máji 2009, keď vyhral Eurosong a do histórie súťaže sa zapísal rekordným počtom bodov.
Alexander Rybak – No Boundaries

Asi najsladší Nór na zemeguli je späť. Spoznali sme ho máji 2009, keď vyhral Eurosong a do histórie súťaže sa zapísal rekordným počtom bodov. V tom čase však už mal za sebou účinkovanie v divadelnom predstavení Fidlikant na streche v Operahouse v Oslo, za ktoré získal najvyššie nórske divadelné ocenenie. Tak veľká cena, v tak mladom veku? Niet sa čo čudovať. Alex vyrastal v rodine hudobníkov – matka hrá na husle, otec je pianista a potom, čo sa rodina presťahovala z Bieloruska do Nórska, mladý Alex Rybak sa začal hudbe venovať naplno.

Možno by bol Rybak dodnes lokálnou hviezdou nebyť Eurosongu. Jeho „Rozprávka“ však zmenila jeho život na skutočnú rozprávku. Desiatky koncertov, množstvo nadšených fanúšikov, skvelý predaj albumu, ktorý sa distribuoval do 25 krajín sveta (škoda, že k nám cestu nenašiel), a na jar tohto roku mu debut priniesol aj „nórsku Grammy“ v kategórii Umelec roka. Na konci augusta Rybak predstavil doma v Nórsku svoj druhý album, ktorým má potvrdiť svoje kvality a fakt, že všetko to, čo sa zomlelo po Eurosongu, nebola iba náhoda priplavená súťažou.

Po sérii svojich hudobných rozprávok, prichádza Rybak s doslova bezhraničným albumom. Už to ani zďaleka nie je ten ustráchaný a hanblivý chlapec, ktorého bavia pomalé songy, pretože sa v nich dokáže skryť za svoje pocity. Tie mu v konečnom dôsledku urobili najväčšiu škodu. Na debutovej platni ich mal príliš veľa a hoci v nich dokonale vyznieva jeho hromový hlas, poslucháči čakali niečo iné. Našťastie, s radosťou môžem konštatovať, že Rybak prichádza na dvoje s oveľa dynamickejším a dospelejším materiálom, ktorý nielenže potvrdzuje jeho status hviezdy, ale hlavne potvrdzuje jeho nadanie, profesionalitu a fakt, že tento chlapec nemusí ťažiť zo svojej sladkej tváre, ktorej aspoň na čas podľahol celý svet, ale že sa vie predať ako spevák, hudobník, skladateľ, producent aj aranžér.

Pravdepodobne v znamení názvom svojho druhého albumu, prichádza Rybak s naozaj bezhraničným albumom. Vzhľadom k tomu, že niektoré z piesní majú „geografický“ charakter, myslel som, že je odkaz na tento fakt. Hneď po prvom vypočutí však bolo jasné, že v tomto prípade ide skôr o bezhraničnosť hudobných žánrov, pretože Rybak ich prezentuje na svojom druhom albume naozaj dosť. A našťastie, dovolím si tvrdiť, že z jedenástich prípadov sa chlapec sekol iba dvakrát, alebo presnejšie povedané, dve pesničky na tejto platni sú zbytočné, ale nedovolil by som si povedať, že je to vata. Rybakova dvojka je totiž veľmi silný, veľmi emotívny a veľmi dobrý album.

Hneď na úvod spevák spúšťa dávku rytmov v štýle waltzu a pesnička First Kiss sa tak stáva príjemným prekvapením vážnejšieho razenia a možno trochu mylne, ale predsa len veľmi úspešne odráža poslucháča k ďalším skladbám. Veľmi, veľmi dobrý začiatok. Europe´s Skies je už druhý singel z Rybakovej dvojky a premiéru mal 13. októbra. Čitatelia musicserveru.sk boli medzi stovkou prvých, ktorí si mohli exkluzívne pozrieť. Táto pesnička je vyznaním krajinám, ktoré Alex miluje a jej základy vznikli na Kryme. Dokonca existuje aj ruská verzia. Je to veľmi dobrý tip na singel, pretože čo sa týka chytľavosti v poslucháčovom uchu, tak toto je jasný favorit a toto je skladba, ktorá má najbližšie k doteraz najväčšiemu Rybakovmu hitu Fairytale. Keby nebolo tých podpriemerných ženských vokálov, tak možno hovoriť o TOP 3 najlepších songov z albumu.

Je však až prekvapením, ako dokáže jeden muzikant skĺznuť z výšin obrovského hitu, na dno gýčovej jamy. Treťou skladbou na albume je pesnička I´m In Love, čo je vlastne cover verzia, z ktorej sa Rybak, čo by aranžér celého svojho albumu, snažil urobiť veľký tanečný hit. Bohužiaľ, vznikol z toho veľmi nevydarený tanečný nemecký kaleráb z konca osemdesiatych rokov, alebo gýč v štýle „disco polo“ – naši severní susedia by vedeli rozprávať. To je jednoducho prepasená šanca. Táto pesnička by sa mala objaviť na rozšírenej verzii albumu v sekcii bonus, alebo ešte lepšie, ako B strana posledného singla z tejto platne. Je to prvá z troch piesní, na ktorej sa Rybak nepodieľal ako autor a zároveň prvá pesnička, v ktorej Rybak nepoužil svoje milované husle.

Asi nie je na škodu spresniť, že Rybakovými sprievodkyňami po bezhraničnej ceste sú tri huslistky a vokalistky Moa Meinich, Maria Slyngstad i Katherine Hvinden Hals a nórsky spevák každej z nich venoval jeden song. Moa sa teší z pesničky Oah, ktorá sa zároveň stala prvým oficiálnym singlom a sprevádza ju príjemný a vtipný videoklip zo školských lavíc. Prekvapením, trochu nemilým (ale dá sa na to zvyknúť) je fantastický vokálny nástup a následný prerod skladby do pesničky s množstvom zjavných country prvkov, čo dosť šokuje, pretože popri akusticky dokonalom refréne prichádza americká vata a práve to je ten moment, kedy si poslucháč začína klásť otázku, či mladý Nór nepoužil na svoj nový album až príliš veľa ingrediencií. Ešte nie sme síce ani v polovici, ale už teraz môžem povedať, že nepoužil.

Rybak sa totiž následne pokúša ustáliť. Na piatu pozíciu síce naordinoval list od fanúšičky, ktorý mu poslala, a ktorý nechal na album prečítať malé nórske dievčatko a to ešte tak záludne, že hoci je to piaty track, tak začína na konci predchádzajúcej skladby a končí na relatívnom začiatku ďalšej piesne, ale potom už prichádza séria z iného žánru.

Pesničkami 5000 Letters, Dare I Say a tou ďalšou urobí Rybak jednoznačne radosť tým, ktorí si zvykli na jeho pomalé songy z predošlého albumu, kde ich bolo naozaj neúrekom a prevažovali nad ostatnou tvorbou. V tomto prípade Rybak v podstate dosť zmenil štýl, je oveľa viac dynamickejší a pesničky rýchle a pomalé sa snažil prinajmenšom vyvážiť. Série troch pomalých skladieb prichádza po plejáde rýchlych skladieb a mám pocit, že už je netrpezlivo očakávaná.

Pesnička 5000 Latters je nádherný pomalý song, v ktorom dokonale vyznieva Rybakov fenomenálny hlas a je to perfektná skladba, ktorú by som si kľude púšťal ako uspávanku a myslím to úprimne a v dobrom. V rovnakom duchu je i pesnička Dare I Say, pri ktorej dokonalý zážitok z počúvania kazia iba vokály dievčat, ktoré ani sólovo, ani spoločne dohromady nemajú na to, aby asistovali Rybakovmu hlasu. Aj mladý spevák si musí uvedomiť, že k sebe nepotrebuje nutne tri blondíny, ktoré sú síce pekné, vedia hrať na husle, vedia dokonca aj spievať, ale nemajú hlasy o nič silnejšie, ako krákajúce sliepky.

Trojicu pomalých skladieb uzatvára hádam najsilnejšia, najlepšia a jednoducho NAJ skladba z celého albumu. Priznám sa, že keď som prvý raz počul Suomi, prebehol mi mráz po chrbte a úplne mimo všetkého som si spomenul na Toma Cruiseoho, ale jeho dcéra sa predsa volá Suri. Až pri počúvaní textu mi došlo, že Rybak nevzdáva vyznanie žiadnej žene, ale krajine, ktorú miluje a predpokladám, že Fíni, ktorým je táto pesnička venovaná, budú chlapca milovať navždy. Suomi je však nádherná balada, ktorej pomalá časť prechádza do dramatického refrénu, ktorý je síce naaranžovaný, akoby ho robil Dieter Bohlen v roku 1986, ale neprekáža to, pretože mám pocit, akoby to bol zámer. Ak totiž počúvate časti okolo refrénu, je vám jasné, že Rybak by hravo dokázal zaranžovať „nekolotočový“ refrén. A ono to vlastne ani nie je „kolotoč“. Je to skôr spôsob vyjadrenia sa umelca a jeho prejav dravosti. Suomi je jednoznačne môj favorit.

A žánrom stále nie je koniec, pretože Rybak sa v ďalšej skladbe Why Not Me? Predstavuje, ako rocker, či skôr punker, ktorý akoby sa spojil s tými vyčíňajúcimi umelcami, akými sú napríklad kapela Offspring a mnohí ďalší. Gitary, jeden rytmu a veľa kriku. Keď nič iné, je to bezpochyby roztomilé. Navyše, tomuto „nórskemu bačovi“ rock jednoducho sedí. Nechápem iba ten záverečný potlesk, ktorý je akýmsi mostíkom k ďalšej skladbe. Je to inštrumentálna skladba Barndance a je to vlastne country inštrumentálka, bez ktorej by som sa na Rybakovom albume kľudne zaobišiel.

Záver platne je romantický a sladký. Do pesničky Disney Girls si spevák vypožičal motívy disneyho rozprávok, na ktoré následne nalepil ďalšiu muziku a vznikol priam rozprávkový singel Disney Girls, ktorý album uzatvára.

A došli sme na koniec rozboru nového albumu Alexandra Rybaka. Chlapec za rok naozaj dospel, utriedil si v hlave, čo chce robiť a snaží sa to pretaviť do pesničiek. Záleží už iba od neho a od schopností jeho manažmentu, ako ho dokážu tlačiť, ako ho dokážu predať. Pretože tento chlapec má potenciál byť hviezdou a jeho novinka je toho jasným dôkazom. Aby to však fungovalo, nemôže byť okolo neho taký chaos – dodnes nechápem, prečo jeho album v niektorých krajinách vydáva iný vydavateľ, ako v ďalších krajinách a už vôbec nie, prečo sa k víťazom Eurosongu náš trh stavia tak skepticky a v podstate ich u nás nedistribuuje. Rybak je výnimočný zjav, ktorý sa bezpochyby zapíše do skupiny medzi také hviezdy ako ABBA, či Celine Dion, ktoré žiarili na festivale piesne a sú hviezdami dodnes. Alex nie je tou jednoročnou hviezdou, ktorú keď vystrieda na rok nejaká Nemka, tak musí nutne navždy umrieť.

Ak sa o tom chcete presvedčiť, nemusíte nutne pátrať po zahraničných obchodoch s hudbou. Jeden som našiel aj na Slovensku a album ponúkajú za relatívne slušnú cenu a s prekvapivo krátkym časom dodania. Vonku síce platňu na nete zoženiete lacnejšie, ale treba rátať s drahším poštovným. Inak tomuto slovenskému obchodu s hudbou ďakujem a chcem veriť, že je to prvá lastovička k tomu, že keď Rybak na rok vyštartuje s turné k novému albumu, zastaví napríklad cestou z Poľska, kde je z neho skutočná hviezda, aj na Slovensku.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2010

01. FIRST KISS
02. EUROPES SKIES